Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av OskarJ
Tjenare!

Efter 3,5 år med 850in som första bil så är det dags att köpa en annan bil (såklart Volvo). Har kollat på C70 99-01, då min 850 är GLT så vill jag ha en turbo denna gång och varför inte en 5 cylindrig igen. Vad är era erfarenheter med C70?

Min budget ligger på 30-45k.

Andra biltips är självklart välkommet men helst inte en kombi.

Tack i förhand.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Äsch, inte om man är 1-2 i hushållet, då är det prima.

Vad jag vet är det en bra bil men hade valt en med plåttak då det ändå är med taket uppe jag hade brukat den ändå.

S60 känns ju bra mycket mer modern annars.
av OskarJ
Jo möjligtvis, brukar inte vara så många i bilen ändå. Ska kolla lite på S60 med men vad är skillnaden mellan dom och S80?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Micce1980 skrev:Äsch, inte om man är 1-2 i hushållet, då är det prima.

Inte då. Jobbigt och ställa in matkassarna i baksätet med bara 2 dörrar :wink: Funkar väl om man är själv och bara handlar en kasse eller så som får plats där fram, men månadshandlar man blir det genast mycket besvärligare :P
av OskarJ
Liten update!

Var och kollade på en S60 -02 idag, väldigt fin och väldigt bekväm bil måste jag säga att köra. Bilen såg riktigt bra ut och inte vad jag kunde höra några missljud från motorn men väldigt trögt att få i växlarna var enda jag kunde märka. Frågan är vad kan det vara för fel? Köparen vill ha 26k för bilen.
av llesrof
Lucif3r skrev:
Micce1980 skrev:Äsch, inte om man är 1-2 i hushållet, då är det prima.

Inte då. Jobbigt och ställa in matkassarna i baksätet med bara 2 dörrar :wink: Funkar väl om man är själv och bara handlar en kasse eller så som får plats där fram, men månadshandlar man blir det genast mycket besvärligare :P
Om du kollar bakom baksätet så hittar du ett riktigt stort utrymme där man kan ställa rätt många kassar. Det kallas bagageutrymme. Där är det jättebra att ställa kassarna när man månadshandlat. Slår vad om att du har ett sånt utrymme på din bil också :D
Användarvisningsbild
av Perra83
Bagaget i en S60 kan bli riktigt bra. Uppfällbart lastgolv och lastkrokar under hatthyllan. Bara att ställa in matkassarna och hänga upp hantagen på krokarna så for dom inte omkring där bak.
Användarvisningsbild
av milktrucker
hursomhelst så är P2'orna(S60/V70/S80) ljusår bättre är P80(850/S70/V70).
Motorn drar nästan 1 dl mindre samtidigt som bromsvibrationerna försvunnit.
Den går tyst och är mycket säker, därför ser jag inte den äldre plattformen som ett alternativ
av valln
OskarJ skrev:Liten update!

Var och kollade på en S60 -02 idag, väldigt fin och väldigt bekväm bil måste jag säga att köra. Bilen såg riktigt bra ut och inte vad jag kunde höra några missljud från motorn men väldigt trögt att få i växlarna var enda jag kunde märka. Frågan är vad kan det vara för fel? Köparen vill ha 26k för bilen.
Vad gäller tröga växlar. Har du lika tur som en forumit hade beror det på att kopplingsarmen har fastnat i inredningen...

Annars kan det vara lamellen som kärvar på splinsen och man måste byta koppling för 9-12000 kronor.
Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 förmodlig[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

:-) https://youtu.be/AENhUQENhFU?si=SfKz4E_CAF8C[…]

Felkod, problemet löst

..Satt ingen ventil på bilen, hittade kont[…]

Jag skulle byglat i sockeln till bränslepumpr[…]