Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Frasser
Hej igen!
Jag har problem med min ombyggda 740. Motorn är en "fk" och elsystene elsystemet kommer från en 760 turbo.
Lambdasond-lampan i instrumentet lyser. Jag har felsökt med hjälp av "diagnosdosan" i motorrummet. Den säger att det är fel på vattentempsgivaren. Men den har hag bytt till en annan jag hade liggandes som fungerar, Inkopplad är den.
Är det någon annan som har haft samma problem, eller någon som vet vad de kan vara?
Tack på förhand!
Mvh frasse :)
Användarvisningsbild
av lennarte
Frasser skrev:Jag bytte den som är precis under insuget :s
Det sitter 2 st, en som sitter vid termostathuset (till instrumentet) och en som sitter under insuget vid 3-ans cylinder (till motorstyrningen). Det är den senare det gäller i detta fall. Där finns det 2 st att välja på, en till LH2,2 och en till LH2,4. Jag har för mig att jag läst någonstans att 760 aldrig haft LH2,4 och har du boxar från 760 kan det bli "konflikt" om du har givare från en FK motor (LH2,4 eller Regina). Någon annan kanske vet mer om detta. Givaren till LH2,2 är ljusblå/grön och den till LH2,4 är svart. Sedan vet jag att det på vissa modeller finns en kontakt som inte används. Den finns i den "härvan" under insuget till tempgivare, knacksensor, tomgångsmotor, och den passar till tempgivaren. Den finns (ej använd) på min motor (B234F)

Mvh
Lennart
av Frasser
De har jag inte tänkt på :0
Tror att givaren kommer från en fk (den jag bytte till)
De skall jag kolla upp!
Tack för tipset Lennart!
Mvh Frasse
Stefans 968

I detta fallet är det faktiskt solenoiden som[…]

Volvo car UX

Det skickas ju ut i batcher och det är ju int[…]

Har fått ett ungefärligt pris: 5.640 kr[…]

Har bromsskivor från Brembo på b&ari[…]