Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fyrahjul
Så här ser min körning ut under en vecka i snitt med min nuvarande V70 utan bränslevärmare, fast med elektrisk motorvärmare:

Hemma (motorvärmare) Arbetetet (ingen motorvärmare) Affären (ingen motorvärmare) Hälsa på vänner (ingen motorvärmare) Gymet (ingen motorvärmare) Åka till kunder (ingen motorvärmare) Åka längre sträckor till andra städer (ingen motorvärmare).

När jag tänker efter så använder jag den endast en gång på morgonen från hemmet. Utöver det blir det endast bara kallstarter.

Jag försöker övertala mig själv att lägga 6000:- på en motorvärmare för att använda den en gång per dag vissa dagar, viss månader bortsett från att man gör en insats för miljön. Men men med ett miljötänk skulle jag i så fall inte ens köpa en bensindriven bil :)
av ayzac
Jag hade samma dilemma som du och min lösning på problemet var att sluta använda garaget vintertid och låta bränslevärmaren göra jobbet på garageuppfarten , har funkat perfekt för mig 4 vintrar nu...... lägg 6000:- på nåt annat skoj :)
av Primus
Förstod jag rätt i att det inte finns några dörrar på garaget? Att det är en kollektiv carport? I så fall fungerar väl en bränslevärmare utmärkt? Men är det ett slutet utrymme/garage så bör man absolut inte använda bränslevärmaren. Jag har radhusgarage med dörr och enkla element inne i garagelängan. Det gör att det normalt inte kryper ned under 4 grader. I vissa extremfall kan det sjunka till +1. Och under 15 år har det vid ett tillfälle gått ned till -1, och ett par gånger 0 grader. Jag parkerar dock bilen på gatan under vintern för att kunna använda bränslevärmaren. Vi kan nämligen inte använde elvärmare pga timer.
av Rådlös
Primus: Hur menar du att det inte går att använda elvärme på grund av timer? Är det en centralstyrd timer där alla förväntas köra ut sina bilar kl 07:00?
Om det är något sådant påhitt tycker jag du skall begära ett möte med bostadsrättsföreningen. Jag vet att det ibland finns möjlighet att styra uttagen centralt, men då handlar det ju om att begränsa energiåtgången. Men då finns det andra och bättre "upplägg" för att spara energi.
av Primus
Rådlös skrev:Primus: Hur menar du att det inte går att använda elvärme på grund av timer? Är det en centralstyrd timer där alla förväntas köra ut sina bilar kl 07:00?
Om det är något sådant påhitt tycker jag du skall begära ett möte med bostadsrättsföreningen. Jag vet att det ibland finns möjlighet att styra uttagen centralt, men då handlar det ju om att begränsa energiåtgången. Men då finns det andra och bättre "upplägg" för att spara energi.
Vi har en knapp/timer som sätter igång lyset och elutaget vid respektive bil. Den går sedan i 30 minuter om du inte stänger av den. Går inte att få den att gå 20 min på morgonen. Tanken är att då det alltid är plusgrader i garaget så ska ingen använda värmare. Av ekonomiska skäl och i viss mån av miljömässiga skäl. Det senare vet jag inte om det är korrekt. Men kan tänka mig det. Normalt blir det säkert en negativ miljöbelastning att köra elvärmare om det är mellan +4-7 grader.
av fyrahjul
Primus skrev:Förstod jag rätt i att det inte finns några dörrar på garaget? Att det är en kollektiv carport? I så fall fungerar väl en bränslevärmare utmärkt? Men är det ett slutet utrymme/garage så bör man absolut inte använda bränslevärmaren. Jag har radhusgarage med dörr och enkla element inne i garagelängan. Det gör att det normalt inte kryper ned under 4 grader. I vissa extremfall kan det sjunka till +1. Och under 15 år har det vid ett tillfälle gått ned till -1, och ett par gånger 0 grader. Jag parkerar dock bilen på gatan under vintern för att kunna använda bränslevärmaren. Vi kan nämligen inte använde elvärmare pga timer.
Det finns en dörr på garaget. Min primitiva plan var att då jag varje morgon går förbi garaget innan jag ex lämnar kidsen på dagis i närheten startar värmaren på bilen i ca 10 -15 min innan avfärd, men port öppen. Jag vet att det är en rysslösning, men frågade en kille på bilverkstaden om detta. Enligt honom släpper den ut så pass lite ångor att han trodde inte det skulle innebära dramatiska problem. Dvs att det blir så mycket avgaser att det kommer stinka i kupén när man ska i väg.

Men frågan är dock, om man kör värmaren i 10-15 min, hinner den värma upp motorn i acceptabel temp att inte den skall ta stryk vid rätt kallt ute? Värmen i kupén är inget större hinder och inget jag stör mig över. Detta är mer för bilens skull.

På sikt får jag installera en elektrisk motrovärmare, alt ställa bilen ute.
Användarvisningsbild
av GustavE
fyrahjul skrev:Så här ser min körning ut under en vecka i snitt med min nuvarande V70 utan bränslevärmare, fast med elektrisk motorvärmare:

Hemma (motorvärmare) Arbetetet (ingen motorvärmare) Affären (ingen motorvärmare) Hälsa på vänner (ingen motorvärmare) Gymet (ingen motorvärmare) Åka till kunder (ingen motorvärmare) Åka längre sträckor till andra städer (ingen motorvärmare).

När jag tänker efter så använder jag den endast en gång på morgonen från hemmet. Utöver det blir det endast bara kallstarter.

Jag försöker övertala mig själv att lägga 6000:- på en motorvärmare för att använda den en gång per dag vissa dagar, viss månader bortsett från att man gör en insats för miljön. Men men med ett miljötänk skulle jag i så fall inte ens köpa en bensindriven bil :)
Av din dags uppräknade starter är det bara hemma och arbetet som bilen hunnit bli riktigt kall. De andra aktiviteterna låter som ungefär 0-60 min långa. Stoppar man in en dricka i frysen har den inte frysit till is på timme i ca -20 grader. Hade läsken dessutom varit 90 grader när man la in den skulle det ta ännu längre tid :)
av Rådlös
Skall man se det strikt mätmässigt på millimetern och kallgrader, så är ju alla starter som inte är i motorns arbetstemperatur egentligen av ondo för motorn. Motorns arbetstemperatur ligger på 92°C och däröver och dit kommer ingen tillsatsvärmare.
Så alla motorvärmare, oavsett om dom är elektriska eller bränsledrivna är av godo även om dom inte är fulländade. Nu är det ju så att det finns massor av bilar som startas och används utan motorvärmare. Många av dom bilarna blir rätt gamla trots allt. Så allt är bättre än iskallt, kan man säga.
Det finns tabeller och räkneexempel på hur länge en motorvärmare behöver vara inkopplad för att värma X liter kylarvatten med en värmare på *400 - 500 watt till Y°C vid en yttertemperatur på Z°C. Jag är dessvärre inte rätt person att börja räkna på detta, men det finns andra som kan sådant och tycker det är roligt. Men kom ihåg att det blir bara teoretiska beräkningar. Det finns alldeles för många olika faktorer som påverkar "uppåt eller neråt" i en sådan uträkning.
Jag vill inte vara oartig men tycker att du har "kört fast dig" på detta med att eliminera kallstarter. Jag tror att du ger mer omtanke och vård om din bil genom att t.ex byta olja och filter inför varje vinter (nu t.ex) oavsett om du gjorde det i somras. Smutsig olja är minst lika skadligt som kallstarter. Dessutom skadligt även när motorn är varm.
Kallstarter är en del i en bils liv. Klarar den inte det, då går den förmodligen inte att sälja i vårat land.
Sedan har man, om man vill (?), hela det här kapitlet med miljötänk. Men håller man fram det som något riktmärke eller ledstjärna, då skall man nog inte köra bil alls.

*Dom flesta elektriska motorvärmarna är på 400 - 500 watt. Ett kupéelemet med fläkt som jämförelse, har olika effektlägen som brukar börja på 700 watt och gå upp i flera steg till kanske 1500 watt. Det finns dom som har mer, men då börjar man snart äventyra säkringen i stolpen, 10 Ampere. Detta var bara som en jämförelse på hur mycket motorvärmaren drar. Bränsledrivna motorvärmare är kanske 10 gånger mer effektiva.
av fyrahjul
Rådlös skrev:Jag vill inte vara oartig men tycker att du har "kört fast dig" på detta med att eliminera kallstarter. Jag tror att du ger mer omtanke och vård om din bil genom att t.ex byta olja och filter inför varje vinter (nu t.ex) oavsett om du gjorde det i somras. Smutsig olja är minst lika skadligt som kallstarter. Dessutom skadligt även när motorn är varm.
Kallstarter är en del i en bils liv. Klarar den inte det, då går den förmodligen inte att sälja i vårat land.
Sedan har man, om man vill (?), hela det här kapitlet med miljötänk. Men håller man fram det som något riktmärke eller ledstjärna, då skall man nog inte köra bil alls.
Håller med här!

När jag började läsa manualen för bilen läser jag följande som jag ställer mig frågande till:

"Vid direktstart av motor- och kupévärma- ren kommer den att vara aktiverad i 50 minuter.
Uppvärmningen av kupén startar så fort motorns kylvätska uppnått rätt temperatur."

Huh? Vad menas med detta? Så om jag ska åka i 15 min till jobbet och jag sätter på den direkt 15 min innan jag ska åka så kommer den fortfarande vara aktiv i ca 20 min efter det jag stannat på arbetets parkering exempelvis? Eller måste man då i så fall manuellt stoppa den?
Volvo xc90 2017 d5 R design

Tack för hjälpen.

V60 D4 MY15 - till verkstad

Rycker du säkringen så raderas ev,fel[…]

B230F går fett

Nej asså jag vet inte undrade bara om jag ka[…]

Fel efter byte VVT

Hej! Har du återfjädrande drev? Tä[…]