Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Beroende på vad du blir erbjuden av försäkringsbolaget för bilen, så skulle du visat upp bilen på olika verkstäder, eller bara kollat på vad begagnade delar kostar. En skärm, en huv och en front från skroten är inte så dyrt, kanske 10-15 laxar. Vilken verkstad som helst kan byta de delarna på några timmar.

Laga.se tar 1000-1500 för en framskärm, finns en svart tillgänglig.
Det finns även en front, en svart, på laga.se som du säkert får för 3000:-

Som du ser så hade du kunnat komma undan riktigt billigt. Du skulle begärt marknadsvärdet för bilen av försäkringsbolaget och lagat den själv - så hade du fått en rejäl slant över.

Samma sak med båten, hade ett vattenläckage nåra propeller axeln. Ett varv var villig att åtgärda det för ca 30 000 kr och försäkringsbolaget bedömde att de lika gärna kunde lösa in båten, men va fan då har jag ju ingen båt.
Blev sur och bestämde mig för att leta efter andra lösningar, t ex göra det själv och försäkringsbolaget fick betala till mig.
Hittade ett annat varv några kilometer bort som åtgärdade båten för 14.000, jag fick båten fixad och försäkringsbolaget slapp lägga ut 16000 mer än nödvändigt - alla var nöjda.
Försäkringsbolag är inte omöjliga att ha med att göra om man kompromissar och hitta lösningar som passar båda!
10% av alla bilar äldre än 10 år uppskattas vara åtgärdade pga lättare plåtskador, som i detta fall.
Det är väldigt sällan det framgår när man köper en beg bil!
Skärm 2000:- dörr 2800:- huv 2800:- stöt 3000:- lykta 1250:- lack 10000:- Ca 21850:- (Ungefärliga kostnader för en demonteringsfirma)
Spara 2800:- på dörren och rikta den så är man under 20k. Köp delar från en bil med samma färg så sparar man ytterligare ett antal tusenlappar. Kan iofs bli lite dyrare om man behöver ett fjäderben och lite länkar i framvagnen samt en fälg?
krockad är ju bara ett ord för att beskriva ett stort spann av kollisionsskador, en s.k parkeringsskada är ingenting. bara byta del. Det är när krockvåldet skadar chassit och balkar som man ska skrota bilen!
Detta är lätt att kontrollera genom att kolla under skärmen och fronten.
Laga själv, nja. Sen var det betydligt mer än det som ni räknar upp som är pajj. Krockbalkar är helt körda. Innerskärm är trasig osv osv. Ska få en komplett lista av försäkringsbolaget, kan posta den när den kommer.
llesrof skrev:Är det bara jag som absolut inte skulle vilja ha tillbaka en krocklagad bil?
Jag fick en traktor med skopa över vänster framhjul. Tror det kostade runt 70000:- att laga. (Jag blev friad) Men den Audin blev aldrig sig själv igen. Så att få tillbaka en bil som har blivit krockad så att allt inom hjulupphängningar får sig en riktig smäll, då skulle jag ta stålarna. Sedan kuta & köpa en "Ny" bil.

Dessutom får man väl ta upp tex kamremsbyte & sånt. Att F-bolaget betalar ut för det oxå??? Någon som vet det?
Jag hade en vilt olycka som skrota min Audi....eller dvs Försäkringsbolaget ville skrota Audin efter inspektion hos VW/Audi.
Det ansågs vara för mycket pengar att fixa till den.
Jag blev erbjuden en summa pengar för den och Försäkringsbolagt skulle ta bilen.

Då bilen fått nyrenoverad motor mm som kunde påvisas så blev det ett litet papperskrig med Försäkringsbolaget som till slut ändrade sig med att de höjd försäkringsvärdet samt att Jag fick behålla Audin.
Sedan fixades Audin till och den rullar än idag utan några konstigheter.

Win win för min del....men visst det beror på HUR skadorna har tagits upp av chassi/kaross OM man verkligen skall behålla eller släppa iväg den till slakt!

Men som du skriver att du har gjort en massa på Volvon innan smällen, ta upp alla utlägg som du har haft innan och försök att få mer utbetalt.
Det kan ibland löna sig att strida lite......allla bilar är inte lika i värde trots ålder och miltal!
Lycka till
Lajning skrev:Laga själv, nja. Sen var det betydligt mer än det som ni räknar upp som är pajj. Krockbalkar är helt körda. Innerskärm är trasig osv osv. Ska få en komplett lista av försäkringsbolaget, kan posta den när den kommer.
Det där med "krockbalkar helt körda" lät kraftfullt, jag säger inte att de är hela men de borde ha klarat sig bra? Om det är främre ramben du syftar till?
Det är för övrigt självklart att man inte behåller bilen om man är nöjd med betalningen.
Hjälpfjäder till koppling

Men dom är Ja nån som vet? Hur n&oum[…]

Dagens garv

503888d0-80c1-49fe-9028-810d24fbc5db.jpeg :-D […]

Inte ovanligt att kompressorn går sönde[…]

Volvo 744 GL årsmodell 1990

Nålen/Visaren på hastighetsmätare[…]