- tor 20 nov 2014, 19:45
Går ej att kolla oljenivå på T4 utan det är endast 5cyl dieseldrivlinor denna finess finns på. Även nya VEA motorerna.
Moderator: Moderatorer
chaffis75 skrev:Det som är bra med elektronisk oljesticka är att bilen varnar när oljenivån är låg, detta betyder att man aldrig behöver kolla oljenivån.Min gamla 2.4i som jag hade innan varna också för låg oljenivå men sen kan ju elektroniken flippa ur och inte varna...
Fredrik
LazerHawke skrev:och det tror du beror på vadå? Att det är fysiskt omöjligt att montera en sticka eller att någon ansåg att det var ballare med en elektrisk mätare och ta bort stickan?Selast skrev:Lite trådkapning men jag anser att den elektriska oljestickan är en onödig krystad lösning på ett problem jag inte trodde fanns. Jag menar hur svårt är det egentligen att öppna huven och kolla oljan på en sticka istället för att hålla på och sätta bilen i läge 2, eller vad det nu heter, och klicka sig fram i menyerna för att få oljenivån presenterad i displayen? Helt onödig "finess" om ni frågar migpå vissa av dom nya modellerna existerar ej nån oljesticka lätt kolla oljan då?!!
Selast skrev:inte vet jagLazerHawke skrev:och det tror du beror på vadå? Att det är fysiskt omöjligt att montera en sticka eller att någon ansåg att det var ballare med en elektrisk mätare och ta bort stickan?Selast skrev:Lite trådkapning men jag anser att den elektriska oljestickan är en onödig krystad lösning på ett problem jag inte trodde fanns. Jag menar hur svårt är det egentligen att öppna huven och kolla oljan på en sticka istället för att hålla på och sätta bilen i läge 2, eller vad det nu heter, och klicka sig fram i menyerna för att få oljenivån presenterad i displayen? Helt onödig "finess" om ni frågar migpå vissa av dom nya modellerna existerar ej nån oljesticka lätt kolla oljan då?!!
Kite skrev:Med elektrisk givare kan du som förare få varning om nivån är för låg. Tror det är rätt vanligt att folk aldrig eller väldigt sällan kollar oljenivån så det är i så fall en förbättring. Lite som nivågivare för spolarvätska, behövs ju inte heller egentligen men ändå bekvämt att ha det.Precis vad jag menade.