Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
#920319
Elmeholt skrev:Kabeln jag ringat in i rött, sätter man den i befintligt kablage (den som sitter på H7 lampan idag?
Både ja och nej. Ja, om du vill chansa och riskera skador på bilens elsystem (jag överdriver inte). Nej, för att inte riskera skador på bilens elsystem.
På din MY15 är det elektroniska drivsteg i CEM för helljuslamporna. I vissa lägen är utströmmen PWM. Hur ballaster kan störa har avhandlats i olika inlägg i denna tråd. Att koppla via ett relä med transientskydd rekommenderas varmt. Men problem kan ändå uppstå med t.ex. lampövervakning.
På MY08-MY09 är det relä inbyggt i CEM för helljuset. Mindre känsligt för störningar. Ingen lampövervakning på helljuset. Men det stackars relät slits hårt. Och den dagen det behöver bytas blir det till att öppna CEM och ta fram lödkolven. Elschemat från xenonkungen för inkoppling av ballasten med den extra strömkabeln till pluspolen är inte solklart för mig. Men schemat är ett principschema så xenonkungen kanske har lösningen på ett relativt stort problem med xenonkonvertering av moderna bilars belysning? :wink:
Användarvisningsbild
av Camel
#920336
Jag lider med dig. Vill absolut inte skrämmas så folk låter bli att konvertera. Det gör mycket stor skillnad med xenon mot halogen. Men det är svårt med nya bilar och xenon. Fallgroparna är många. Att komma runt risken för skador går med t.ex. en reläkoppling och transientskydd. Men problem med lampövervakning kvarstår. Svårt att utifrån "lura" bilens elsystem på ett rimligt sätt. Jag får många förfrågningar om just xenon. Istället för vanliga reläer kan man tänka sig att använda SS (solid state) med MOSFET (samma som i CEM). Det löser en del problem med transienter men inte lampövervakningsproblemet. Och dessutom är de inte lika förlåtande mot PWM som ett vanligt relä är även om det går att komma runt. Men SS-relä är inte så vanligt ännu som lös eftermonteringsutrustning. Men Hella har ett. Och en del andra leverantörer av special fordonsdelar. Men i industrin är de vanliga.
Användarvisningsbild
av Camel
#920343
För er som vill ha exempel på solid state reläer:

http://www.sepab.se
Bild

Det lilla relät kan ex. styra ett vanligt relä eller små laster direkt.
Det större relät kan användas direkt för att driva t.ex. extraljus.
SEPAB har för övrigt anpassade färdiga extraljuskablage för användning i nyare bilar.


http://www.hella.com/MicroSite/soe/site ... GB_HKG.pdf
Bild
HELLA 4RA 007 865-031
Sitter original i en del tyska bilmodeller (bl.a MB)
av Elmeholt
#920395
Camel skrev:Jag lider med dig. Vill absolut inte skrämmas så folk låter bli att konvertera. Det gör mycket stor skillnad med xenon mot halogen. Men det är svårt med nya bilar och xenon. Fallgroparna är många. Att komma runt risken för skador går med t.ex. en reläkoppling och transientskydd. Men problem med lampövervakning kvarstår. Svårt att utifrån "lura" bilens elsystem på ett rimligt sätt. Jag får många förfrågningar om just xenon. Istället för vanliga reläer kan man tänka sig att använda SS (solid state) med MOSFET (samma som i CEM). Det löser en del problem med transienter men inte lampövervakningsproblemet. Och dessutom är de inte lika förlåtande mot PWM som ett vanligt relä är även om det går att komma runt. Men SS-relä är inte så vanligt ännu som lös eftermonteringsutrustning. Men Hella har ett. Och en del andra leverantörer av special fordonsdelar. Men i industrin är de vanliga.
Okej, men menar du att om jag konverterar så varnar bilen att lampan är trasig i helljuset hela tiden, eller är det bara om jag kopplar via relä?
Användarvisningsbild
av Camel
#920398
På din bil är det elektroniska drivsteg i CEM. Om du använder relä för xenonlamporna så belastas drivstegen i CEM endast med styrströmmen. Detta skadar inte CEM om transientskydd finns, men strömmens storlek är ju mycket mindre än den strömmen som halogenlamporna normalt drar. Och lampvarning kan erhållas. Om du ansluter xenonballasterna direkt på helljusledningarna så belastas drivstegen i CEM med strömmen som ballasterna drar. Det brukar inte ge lampvarning om strömmen är ungefär lika som halogen. Men denna ström är inte "ren", och kan vara kraftigt förhöjd i starten flera sekunder. Det är inte bra att utsätta CEM för detta. Dessutom reagerar ofta ballasterna på PWM som kan medföra att de inte alltid tänder eller att de stör mera när de drivs med ström som är hackad (PWM). PWM används bl.a. för att mjuktända halogenlampor för att hålla nere startströmmen och öka livslängden. På bilar med original xenon istället för halogenhalvljus så är PWM bortkopplat i mjukvaran. Så hur man än gör blir det ev. problem. Pest eller kolera.
av Hill
#940668
Hej.
Jag var väldigt hjälpt utav denna tråden sist jag xenonkonverterade min xc70.
Nu är det dags igen men minns ju inte hur man skulle koppla diodbryggan. Letade här med tyvärr är det flera bilder som fallit bort. Så nu ber jag ännu en gång om hjälp Camel...har du tid, lust och ork att förklara hur det ska kopplas?
Pallar inte med en torkarmotor och en ny elektronikbox som det kostade mej vid första försöker till konvertering...
Förklara gärna så enkelt det går...det här med elektronik är inte min grej...
Tips på xenonsats mottages tacksamt.
Användarvisningsbild
av Camel
#940735
Hill skrev:Jag var väldigt hjälpt utav denna tråden sist jag xenonkonverterade min xc70.
Nu är det dags igen
Är det samma bil som i signaturen (XC70 MY08)?
Hill skrev:Letade här med tyvärr är det flera bilder som fallit bort.
Ja, tyvärr är "forumbilder.se" inte så pålitligt. Vissa bilder försvinner, vissa inte... Tråkigt fenomen som inte bara drabbar detta forum. Vet inte om jag har bilderna kvar. Hittar jag dem så uppdaterar jag länkarna vid något tillfälle.

Här är en länk som fungerar fortfarande (från tidigare inlägg):
Camel skrev:Om vi ska försöka oss på en sammanfattning av tankegångarna i denna tråd så skulle jag konkret föreslå att man kopplar enligt detta schema på V70II MY08-MY09:

(Klicka för större bild)
Bild
av Hill
#940767
Tackar för det Camel.
Ja det gäller samma bil...en xc70 -08

Jag är med på allt utom hur det ska kopplas på själva diodbryggan. Det är ju bara två utav flatstiften som är märkta...på dom står det "AC" och "+"
Det är det jag behöver en enkel förklaring på....
Användarvisningsbild
av Camel
#940901
Hill skrev:Jag är med på allt utom hur det ska kopplas på själva diodbryggan. Det är ju bara två utav flatstiften som är märkta...på dom står det "AC" och "+"
Hoppas detta klargör anslutningarna på likriktarbryggan.

Bild

Bild
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 25

Menar du verkligen bokstavligt talat en meter fram[…]

Någon som har en aning om varför den g&[…]

USB uttag

Tack för hjälpen. Bra tips. På kje[…]

Jag har kladdat på Hammerite smooth silver p[…]