Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har kört upp två tankar hittills med min D4 VEA Automat (det är det kanske alltid på VEA?) och är mycket nöjd med förbrukningen.
Körde första tanken på långfärd. 0,47 l/mil med två vuxna och två barn med weekendpackning. Radarfarthållaren på nästan hela vägen och höll laglig fart eller kanske tio km/h över.

Nästa tank var ren stadskörning och då låg den enligt färddatorn på 0,55 l/mil. Jag använde dieselvärmaren vid ett flertal tillfällen så vid pump blev genomsnittet 0,66 l/mil.

Fantastisk bil och motorkombination måste jag säga. :-)
Reklamera bilen så mycket ska den inte dra, man har rätt till det eller vad det va dom sa i plus (tv-program) förr förra veckan. Dock måste man kunna bevisa det. Vilket torde bli Svårt, S60 D5 manuell 5-cyl drog mindre än detta i stadskörning. Trots om man körde som en polsk biltjuv med S60 d5 manuell så drog den aldrig över 0,8 vid pump.
Användarvisningsbild
av Robbi
Märkligt att det går rykten om VEA att den bara är snål på pappret? Well, jag har en D4 VEA med automatlåda som sitter på en tung bil som XC70. Min verkliga förbrukning är 0.59 blandad körning. Landsväg har jag mätt 0.49. Med lite snabb körning till jobbet (120) och 5 mil är resultat 0.54. VEA är skitsnål och svinpigg och en grym motor och den åttaväxlade nya lådan är helt fantastisk. Ligger på 1700 varv vid 120 km/h. Snacka om komfort på motorväg. (Lite trött på tramsnack av folk som inte vet)
Senast redigerad av 1 Robbi, redigerad totalt 0 gånger.
Min d5 drar 1L/mil för tiden. Det är fan snål när man tänker på hur den får jobba. Och oljepriset är lågt - enligt prognosen så är det lågt till 2030 pga shelfgas i usa. Så nu blir det en t6 nästa gång.
Att de nya 4-cylindriga dieslarna är avsevärt effektivare och snålare än de gamla 5-cylindriga torde väl vara rätt klargjort nu och att många driver upp förbrukningen genom att allt som oftast köra med farthållaren inkopplad, ha automatlåda och tokdimensioner på fälgarna med tillhörande breda lågprofildäck är väl även det rätt tydligt.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 9

98oktan

Instabil styrning (XC70 -16)

Som allerede nevnt: Främre länkarms buss[…]

Motorproblem

Hej, Jag har fått ett problem med min V70-09[…]