Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Jag förordar inte medborgargarden, men blir inte förvånad om det uppstod sådana i dessa fall. När sedan föraren inte bara frias, utan tilldöms 37.000:- i "skadestånd" är det mer än ett hån mot den seriösa delen av branschen. :twisted:
Jag har svårt att bli arg utan att ha satt mig in i förundersökningen. Vi har rätt högt krav på bevis i Sverige föe att minimera antalet felaktigt dömda... Ibland med resultatet att någon ev skyldig eller "halvskyldig" går fri.
Om man bara läser nyhetsartiklar verkar det ju som att den åklagade har kommit fram med tillräcklig information från Bulgarien om hur tvivelaktiga myndighetspersoner där faktiskt ger ut dessa handlingar till förare från Makedonien. Det har alltså funnits rimligt tvivel på att föraren själv vetat att han haft falska papper. I allafall om man ska tro på att han varit chaffis i makedonien tidigare.
Som sagt, svårt att bli upprörd innan man läst förundersökningen och vilka åklagspunkter det har handlat om.
Jag har inte lika svårt att bli upprörd. Det skulle vara intressant att veta om chauffören tillåts fortsätta att köra lastbil i Sverige. Om han inte tillåts, betyder det ju att man underkänner dokumenten. Och då körde han olagligt. Trots att kanske uppsåtet saknades. Det är ytterst sällan man kan skylla på att uppsåt saknas saknas vid körkorts- eller trafikbrott. Bestraffning utdelas ändå. Det finns det många exempel på. Det ska vara lika för alla.
Det är jag helt med på.. men vad som inte framgår i artiklarna är på vilka punkter åklagaren åklagat honom. Om då olovlig körning inte fanns med som en utan det bara inriktiade sig på anförskaffandet av falska dokument har ju rätten bara haft det att ta ställning till, och det egentligen inte då behöver vara något allvarligt fel på vårat rättssystem utan snarare ett misstag av en åklagare som inte haft tillräckligt på fötter och siktat för högt.

Reglerna vad gäller olovlig körning eller för den skullen fortkörning är ju ganska klara och det räcker inte med undanflykten att man inte såg hastighetsskylten eller att nån annan sagt att man fick köra fort.
Jag funderar alltså därför på hur förudersökning och rättegång gått till och gissar att det finns andra parametrar som inte våra kära journalister antingen vill berätta om eller har orkat sätta sig in i. Om det upprör fler människor säljer man fler lösnummer...

Det jag menar är att jag inte tror allt är så svart och vitt och att det vi läser i t.ex Aftonbladet ibland inte är så grundligt.
Alldeles riktigt att det man läser i tidningar kan vara ofullständigt och även direkt felaktigt. Det ser man exempel på dagligen i alla möjliga sammanhang. Men i detta fall anser jag att man i alla fall skulle klämma åt åkeriet om det är administrativa problem med dokumenten. Om man nu inte vill klämma åt föraren pga avsaknad av uppsåt. Det är viktigt att sätta ned foten i åkeribranschen nu. Omedelbart. Det är viktigt för trafiksäkerheten. Det är viktigt för miljön. Och det är viktigt för att vara rättvis mot de som sköter sig.
Nej, de som står i tidningar är ju hela sanningen, åtminstone har jag trott det. :D
Det verkar som om man i åkeribranschen sätter ner foten omedelbart, eller rättare sagt stannar sina lastbilar på vägrenen samtidigt, under 15 minuter varje dag, fram till jul:
http://www.st.nu/medelpad/sundsvall/las ... -i-protest

Intressant att den lastbilschaufför som i september stoppades i Västmanland, också makedonsk med falskt körkort, dömdes till villkorlig dom i Västmanlands tingsrätt för brukande av falsk urkund. Man undrar hur Sundsvalls tingsrätt kunde fria för samma brott? :shock:

Sedan anmälde Västeråspolisen även DSV för brott mot bestämmelserna om beställaransvar i yrkestrafiklagen.
Bra initiativ! :-)-)
Spontant slog tanken mig direkt när jag läste detta att jag känner för att sympatiparkera. Fast jag bara kör personbil. Problemet angår oss alla trafiksäkerhetsmässigt.
"Vi" har legat i hårt på Facebook, mailat media om detta så det får en sån stor spridning som det bara går.

Detta är faktiskt nåt som "Svenssons" inte har en susning om eller inte bryr sig om förens det drabbar dom själva.

Hoppas att detta leder till ett "wakeup call" till beslutsfattarna
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]