Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Ja som rubriken lyder, nån som äger en sådan här?
Verkar som att Bsr har bytt ut sina gamla felkoder mot nya som heter tex: OxE10000 och dessa kan man ju inte söka på nätet eller i vida.

Nån som vet om det går att få fram den "verkliga" beteckningen på koderna på nått sätt?

Man kan ju fortfarande se på inloggningssidan, bsr förklaring men skulle ju vilja kunna söka på dem också.
av *pettson*
Om du vill se saker i klartext och dessutom finna information runt det för att få någon nytta av koderna. Då lär du få köpa en dice att använda ihop med vida.
Annars gäller google eller valfri sökmotor.
Lite missnöjd faktiskt med ppc 3 om man jämför med den gamla läsaren som dem hade.
Den som gick från 2001 - 2008.

Dem koderna kunde jag ju söka på direkt på nätet och få fram info om och även i vida om man ville det.

Nu måste jag ju synka den med en dator för att se vad fel koderna betyder.

Går alltså inte att använda sig av den om man tex ska köpa en ny bil och vill koppla in läsaren på den för att se ev fel. Då måste man hem först och synka den i programet för att sedan logga in på deras sida för att se felen.
Dags att investera i en hyffsat 'normal' felkodsläsare då. ELM327 är ju populär och verkar funka i dom allra flesta bilar efter 00-(undantag audi om jag minns rätt, som itne funkar fören bortåt -04, kan ha varit VW också), och då får du ju iaf koderna i standard-format, men du kan väl bara läsa motorkoder med den verkar det som.
Men sen kostar den ju nästan gratis också, så man kan väl inte begära allt för mycket.

Annars är det ju DiCE+VIDA som gäller för volvo.
Enligt Bsr så har volvo bytt sina felkoder i bilarna och det verkar ju stämma.

Dock så är det ju nått som inte stämmer med aningen Volvos programvara i bilarna eller bsr läsaren.

Den döljer vissa bokstäver och siffror om man jämför med original koden.

Ppc3 koden: PAM 0xE10000
Koden i vida: PAM-U210000

Alla koder med läsaren visar "0x" i mitten.

Är det nått som volvo har lagt in i sin programvara för att det ska bli svårare att läsa ut koder eller är det bsr som lagt in något i sin programvara.

Både felkoderna har samma förklaring när man kollar på bsr och i vida, bara det att det står mer info i vida om felkoderna.
Japp den är uppdaterad.

Om inte 0x står för något annat varför heter koderna olika i vida och på bsr?

Jag pratar om tilverkarspecifika felkoderna till volvo nu inget annat.

Trodde ppc 3 var vettig eftersom den är portabel.
Jag har vida och dice också.

Men vida och dice är inte alltid bra då jag ville slippa släpa runt på en dator också alla gånger...
Men det måste man ju tydligen ha till ppc3 läsaren också för att kunna läsa ut och tolka felkoder på plats.

Den gamla ppc läsaren jag hade fick man upp rätt felkoder direkt i läsaren och dessa kunde jag kolla upp i telefonen när jag satt i bilen och tex söka här på forumet efter den koden och få upp massa trådar.

Nu får man inte upp ett skit nånstans varken på vida eller google. Enbart Bsr inloggningssida som gäller "efter" man har synkat den med en dator och internet.
köpte en PPC3 i Maj,har sen tidigare även föregångaren till -01/-07 bilarna,så det blev lite omständigare med 3:an, men man får ju fina utskrifter på felcoderna..men skulle läsa av en bil i dag,och klart som fan nått fel,kan inte synkronisera ....blir till att ringa BSR i Eskilstuna på Måndag morron,,
Testade och skulle läsa ut felkoder på en Saab 9000 -97.
Provade både Saab och obdII i menyn.

Men kom bara upp efter ett tag att den inte kunde identifiera bilen.

Frågan är ju exakt vilka bilar man kan läsa med den.
Problem med volvo v70-99

Verkar vara en blandad pott. De första verkar[…]

Kan vara vevaxelgivaren som spökar. Sen skada[…]

Ojämn gång.

Elektroniska gasspjället kanske :-/ :-o

Ojämn gång

Smutsig tomgångsventil, luftmassemätare[…]