Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av KristianH
Tjena!
Jag hade ett fel på min V70II som var lika som du beskriver.

För mig var det en liten slang som svällt upp och börjat läka, står man framför bilen och tittar ner under huven så sitter slangen till höger om motorn, en liten slang med 90graders vinkel.

Den satt trångt som fasen och riktigt svår att se och komma åt.
Ska se imorgon om jag kan gräva fram nån bild på hur den sitter.
Den sitter precis i nivå med minimum på kärlet därav försvann larmet nåt nivå för mig när vätskan blivit varm.

Slangen i fråga kostade inte många kronor hos volvo.

//Krille
Användarvisningsbild
av frefre
KristianH skrev:Tjena!
Jag hade ett fel på min V70II som var lika som du beskriver.

För mig var det en liten slang som svällt upp och börjat läka, står man framför bilen och tittar ner under huven så sitter slangen till höger om motorn, en liten slang med 90graders vinkel.

Den satt trångt som fasen och riktigt svår att se och komma åt.
Ska se imorgon om jag kan gräva fram nån bild på hur den sitter.
Den sitter precis i nivå med minimum på kärlet därav försvann larmet nåt nivå för mig när vätskan blivit varm.

Slangen i fråga kostade inte många kronor hos volvo.

//Krille
Tack för tipset Krille!!
Jag ska springa ut o kolla så fort solen har kommit över horisonten.
av rid54
frefre skrev:I och med att problemet dök upp nu i sommar och jag inte haft det tidigare så blir man ju lite fundersam. Det kan inte vara någon inre tätning som gett mig sig så att det blir lite vatteninblandning i olja eller förbränning?

Hmm.. man borde kolla hur oljan ser ut.... Fas det borde de ha reagerat på på senaste servicen (för fyra veckor sen).

//F
Är du orolig är det väl bara att dra upp oljestickan och kolla? Läckor mellan kylsystem och förbränningsrum brukar ge lite fler problem, med tanke på att trycket i cylindrarna är mycket högre än i kylsystemet, det blir övertryck, mer dramatik, liksom + att det brukar gå att märka en avgaslukt i expansionskärlet. Det går också att mäta olämpliga gaser i kylvätskan om det finns misstanke om läckage.
Användarvisningsbild
av apersson850
På helt nya bilar anser Volvo att det är normalt att behöva fylla på kylvätska en eller max två gånger. Det blir luftfickor vid fyllning på fabrik, och en del av dem försvinner inte förrän efter en hel del körande.

Men när det kommer tillbaka sen är det ju något helt annat.
av least
rid54 skrev:Vattenåtgången tycks vara rätt individuell mellan bilar. Jag skulle inte oroa mig för att slå i nån liter per år; ett kylsystem är inte hermetiskt tätt, så viss avdunstning kommer att ske. Sen verkar vissa bilar nästan inte ta nåt alls, men det är väl bara att vara glad åt.
Nej, inte hermetiskt tätt, men ett system med en volym på max 8 liter ska inte behöva fyllas med ett par liter per år.
Har själv haft denna varning på nuvarande bil, dök upp en tidig morgon precis när det blivit vinterkallt.
Fyllde på ca 2 dl, varningen har inte återkommit.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Har behövt fylla på efter ett tag i varje ny bil jag köpt. Fabriksnya bilar, oavsett drivlina. Har varit samma på allt från S80 V8 awd till XC60 D5 awd.

Men det är alltid preciiis under min så det räcker med 1-2 dl för att det ska bli lagom igen. Sen efter det har jag aldrig behövt fylla på igen.
Elpriset

2700kr för drygt 1000kWh här, elhandel v[…]

Transmissionsolja till M66

ok, då låter Castrol:en som ett altern[…]

Hej! Bränslepumpen under förarstolen slu[…]

Hej! Fråga 1: Är det svårt att by[…]