Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
Jag har en fundering över motorvärmarkoppling och Bilprovning.
För många år sedan hade jag en Volvo 142. Det fanns motorvärmare i den och kupéuttag när jag köpte den (begagnad). Men installationen var hemmagjord och förgreningen mellan motorvärmaren och kupéuttaget gick igenom en sådan här dosa: http://www.nimaab.se/se/art/kopplingsdo ... 7-18-6.php (Bara ett bildexempel). Alla ledningarna hade dock metallmantel, "duschslang" om jag minns rätt. Dosan var även jordad, så det var rätt så långt.

Dagens värmare som säljs i satser med olika anpassade tillbehör är ju som "slutna enheter". Man kan inte och får inte, koppla till något själv som inte skall vara där. Allt är färdigt och uttänkt från början. Visserligen utbyggbart, men bara med anpassade enheter.

Nu funderar jag så här: Om en bilbesiktare stötte på en sådan installation i dag, skulle han då slå ner på det? Och krasst sett, han är ju inte någon elkontrollant om han inte råkar ha sådan utbildning (?), har han då någon sorts myndighet att underkänna installationen?

Nu är detta mer än trettio år sedan så det är på inget sätt aktuellt, men hur tror ni det skulle gå i en besiktning?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Jag misstänker att det beror lite på årsmodell av bilen.
Tror inte dom skulle säga något om du åkte in med din gamla 142a idag och bessade med den kopplingen. Skulle du därimot komma in med en -15 med samma koppling skulle dom nog muttra lite.
Men mig veterligen så ingår inte motorvärmare i deras översyn, och således får dom inte slå ned på det så länge det inte är ett uppenbart fel/risk, t ex att kablarna släpar i backen eller liknande.

Men om allt är rätt kopplat, men med udda kontakter t ex, så får dom nog inte slå ned på det då det kräver, som du säger, elutbildning.
Det sitter en precis likadan på farsans gamla 144 -72. Jag besIktigade den fram till 2008 utan anmärkning sedan såldes den och har stått i en trädgård sedan dess. Men det var aldrig någon som sade något under dom åren jag hade den. Före 144-an hade jag en Mazda B1800 PIck Up -78 i nästan 10 år med precis samma kopplingar, och det var aldrig någon som sade något. Lagen säger behörig elektriker, men vem ska kolla det? Jag kopplade det själv på "fackmannamässigt sätt" (har ingen behörighet men ganska stor vana). Är det bara riktigt gjort (rätt grejer och IP klassning) så ska det inte vara några problem. Jag ka förstå att man vill göra det själv, delarna från Defa och Calix "svindyra". Anväder man samma "grejer" som vi använder till våra maskiner på jobbet ( IP-67) skulle man komma undan med en 500-dring istället för 500:-- för varje del ( själva motorvärmaren inte räknad)

Mvh
Lennart
Problem med volvo v70-99

Verkar vara en blandad pott. De första verkar[…]

Kan vara vevaxelgivaren som spökar. Sen skada[…]

Ojämn gång.

Elektroniska gasspjället kanske :-/ :-o

Ojämn gång

Smutsig tomgångsventil, luftmassemätare[…]