NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej igen, nu har jag testat bränslevärmaren, tittar runt lite på forumet. Vad jag förstår så kan den krångla, det kan bli dyrt, "knacka billigt" verkar flyga sin kos ?:-/ Utan att kunna särskilt mycket och inte speciellt van att dra fram verktygen under motorhuven skulle det kännas bra att kunna göra någon form av enkel felsökning :roll: Till problemet, den startade utan problem vid första försöket, dagen efter skulle jag göra om konststycket igen, icke sa nicke, blev inget alls, ingen reaktion, när jag kom ut till bilen stod displayen i samma läge trots att tiden var passerad, inget felmeddelande. Testade idag att köra på direktvärmning, hände inget. Till saken hör att det var inte många dagar sedan jag köpte bilen V50 1,6D -06. Vet inte hur ofta den använts, om det var länge sedan? Vad kan man göra om det är så att den slagit ifrån /spärrats?
Vill ju helst undersöka alla "lätta" knep att ta till innan bilen lämnas in för felsök :?:
För att värmaren ska starta krävs att batteriet inte har för låg spänning, att utetempen inte är över +10 tror jag, men bilens tempmätare kan vara av en annan åsikt.., (min tex startar inte om det är över +4), du måste ha tillräckligt med soppa i tanken etc.
Prövar du att direktstarta den i menyn? med motorn igång för att utesluta batteriet?
"PÅ" ska blinka ett par ggr medan bränslevärmaren checkar allt, börjar sedan "PÅ" lysa konstant ska den ha startat.
Börjar "AV" lysa igen, hittar den något fel...
Ska du börja felsöka är det nog bara en Volvoverkstad eller någon med VIDA som kan läsa ut felkoder för man ska komma vidare....
Vad kan man göra om det är så att den slagit ifrån /spärrats?
Jag har VIDA men har inte bråkat jättemycket med värmaren, ibland har min tjatat om "Värmarfläkt Felaktig funktion" när man läser ut felkoder, förmodar att elmotorn börjar bli kärv, men den knatar på ändå.
Låg batterispänning, bränsle etc borde vara intermittenta felkoder (ett fel som inte är konstant,), dvs de syns när man läser ut felkodshistoriken, men hindrar inte att värmaren försöker starta igen, sätts en permanent felkod förmodar jag att värmaren inte går starta förrän man släckt den igen.
Finns felet kvar sätts den förmodligen igen...
Senast redigerad av 1 P210, redigerad totalt 0 gånger.
VolvonovisV50 skrev:Hej igen, nu har jag testat bränslevärmaren, tittar runt lite på forumet. Vad jag förstår så kan den krångla, det kan bli dyrt, "knacka billigt" verkar flyga sin kos ?:-/ Utan att kunna särskilt mycket och inte speciellt van att dra fram verktygen under motorhuven skulle det kännas bra att kunna göra någon form av enkel felsökning :roll: Till problemet, den startade utan problem vid första försöket, dagen efter skulle jag göra om konststycket igen, icke sa nicke, blev inget alls, ingen reaktion, när jag kom ut till bilen stod displayen i samma läge trots att tiden var passerad, inget felmeddelande. Testade idag att köra på direktvärmning, hände inget. Till saken hör att det var inte många dagar sedan jag köpte bilen V50 1,6D -06. Vet inte hur ofta den använts, om det var länge sedan? Vad kan man göra om det är så att den slagit ifrån /spärrats?
Vill ju helst undersöka alla "lätta" knep att ta till innan bilen lämnas in för felsök :?:
Då är det något som strular tyvärr. Den SKALL starta på direktstarten och tiduret. Prova att starta motorn och sedan starta värmaren med DIREKTSTARTEN... Fungerar det alltid då så är det batteriet som kan vara boven.
Annars är det enbart en felsökning med diagnosutrustning som gäller tyvärr. Det är väldigt vanligt att våra "gamla" bilar har igensotade dieselvärmare osv. Å det är generellt dyrt att åtgärda felen i själva värmaren om det är något där som strular.
Går inte att gissa utan du behöver få verkstaden att kontrollera felkoderna. "Kan" vara så enkelt att kanske vattenpumpen till värmaren är defekt tex.

Om du precis har köpt den och dessutom från en Bilfirma så skall du ha garanti att nyttja. Våga stå på dig och få bilen först felsökt och sedan att dom fixar till det. Men ha ett vänligt bemötande så bör dom väl inte strula så mycket :)

Utan dieselvärmaren så blir det jobbigt för motorn att nå full temperatur vid minusgrader osv.
P210 skrev:För att värmaren ska starta krävs att batteriet inte har för låg spänning, att utetempen inte är över +10 tror jag, men bilens tempmätare kan vara av en annan åsikt.., (min tex startar inte om det är över +4), du måste ha tillräckligt med soppa i tanken etc.
Prövar du att direktstarta den i menyn? med motorn igång för att utesluta batteriet?
"PÅ" ska blinka ett par ggr medan bränslevärmaren checkar allt, börjar sedan "PÅ" lysa konstant ska den ha startat.
Börjar "AV" lysa igen, hittar den något fel...
Ska du börja felsöka är det nog bara en Volvoverkstad eller någon med VIDA som kan läsa ut felkoder för man ska komma vidare....
Det är den automatiska starten som går igång vid +4 grader eller lägre. Men de skall gå att starta värmaren upp till runt 20-25 grader på direktstarten eller tiduret :)

Försöker du för många gånger och den går från PÅ till AV så låser sig värmaren helt och då måste man "nolla" felkoderna för att få möjlighet att starta värmaren igen.
Tack för tipsen, får väl försöka med firman, tror inte det blir så lätt, har en bagagelucka på bilen som inte är helt pålitlig i öppet läge, frugan fick den i huvudet. Tog upp det med försäljaren, han började med att jag köpt den i befintligt skick ??:-/ , hörde av sig igen och sa att han skulle säga till verkstaden att ringa upp. Det har gått några dagar, jag tvivlar på att de har tid och ringa upp. På firman har de inbytesrätt inom 30 dagar, jag får väl använda detta som argument om de inte gör något, surt om det skulle behöva gå så långt, gillar bilen, enligt genomsnittsförbrukningen kommer jag ner på 0, 46 l milen vid långkörning. Kanske inget som någon höjer på ögonbrynen för men för mig är det smått otroligt, det är ju en bil i mellanbilsklassen och har några år på nacken :)
Befintligt skick existerar inte, inte giltiga ord. Försök hävda dig utan att bli otrevlig.
Men värmen bör dom fixa.
Sedan beror väl allt på hur långt bilen gått och övrigt skick. Vissa saker som man bör kunna förvänta sig strula så som slitagedelar ersätter dom oftast inte?
Hej igen. Det gick bra att lämna in bilen och få det fixat på garantin. Det var pumpen till bränslevärmaren som var sönder. De passade på att byta kolvarna till bagageluckan också! Nu slipper man få bagageluckan i huvudet och go värme i bilen! Tack för de tips som jag fick innan jag lämnade in den, har man lärt sig något nytt ifall det skulle strula igen!

Vissa bilar 2022 har sensus. Hade en Xc90 2022.5 m[…]

Efter ha fått ecm och cem synkroniserade s&a[…]

Volvo xc60 2012-

Större chans att få svar om du frå[…]

Det enda relativt säkra motorvalet är 5-[…]