Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av 960sedan
Har hört att det ska vara bra att ha syntetolja i M90 växellådan. Detta för att få smidigare funktion vid låga temperaturer. Har en 940 -98 där det troligen är mineralolja i lådan, och en -97 som enligt förra ägaren har syntetolja. Har inte kollat vilken olja dom har, men -97:an är smidigare att växla, både vid hög och låg temperatur. Båda har gått ungefär 29000 mil.
av NilsO
Ja – jag har den olja som Volvo säljer till M90, och den är syntetisk. (Det är f.ö. samma som de rekommenderar till M46 mfl.) Jag har aldrig upplevt växellådan som svår, varken när det varit under -20°C eller varmare. Men har inte jämfört med någon annan olja, och vet inte om det har så mycket att göra med att den är syntetisk.
Användarvisningsbild
av TommyP86
NilsO skrev:Ja – jag har den olja som Volvo säljer till M90, och den är syntetisk. (Det är f.ö. samma som de rekommenderar till M46 mfl.) Jag har aldrig upplevt växellådan som svår, varken när det varit under -20°C eller varmare. Men har inte jämfört med någon annan olja, och vet inte om det har så mycket att göra med att den är syntetisk.
M46 ska ha ATF. M90 ska ha 75-80 om jag inte minns fel.
Jag kör redline shockproof lightweight i min m90h2. Ska tydligen vara bättre, men vem vet sånt egentligen. Min låda har rullat 2500 mil sedan ny med över 300hk, utan problem. Är i regel lite tveksam till att krångla med oljor, men m90 behöver nog lite extra hjälp på vägen :)
av NilsO
Volvo rekommenderar och säljer numera samma olja till M90 som till M46. Det var ett sidospår, och egentligen onödigt att jag tog upp det, så vi behöver kanske inte debattera det mer :)
av DandanRacing
TommyP86 skrev:
NilsO skrev:Ja – jag har den olja som Volvo säljer till M90, och den är syntetisk. (Det är f.ö. samma som de rekommenderar till M46 mfl.) Jag har aldrig upplevt växellådan som svår, varken när det varit under -20°C eller varmare. Men har inte jämfört med någon annan olja, och vet inte om det har så mycket att göra med att den är syntetisk.
M46 ska ha ATF. M90 ska ha 75-80 om jag inte minns fel.
Jag kör redline shockproof lightweight i min m90h2. Ska tydligen vara bättre, men vem vet sånt egentligen. Min låda har rullat 2500 mil sedan ny med över 300hk, utan problem. Är i regel lite tveksam till att krångla med oljor, men m90 behöver nog lite extra hjälp på vägen :)
Att m46 ska ha atf är ändrat! Vad jag hittat om det så är Atfen som rekomenderades till m46 är en uråldrig automatlådeolja som inte är gjorde att ta upp kraften som blir när kugg nöter mot varandra vilket medför att oljan blir överhettad och förbrukad i förtid vilket i sig medför att lådan slitsut.
av Anders1984
Redline MTL har jag kört i lådorna (M46 och M90) och tycker att det har gjort mest "under". Helsyntet är ju biligare, men enligt vad jag har testat tidigare så tycker jag MTL är bättre.
av duttowisch
När jag bytte koppling bytte vi även oljan i växellådan. Har en kompis som jobbar på Volvo/Bilia och dom häller på Mobil-1 5W40 vilket jag också gjorde. Går perfekt. I min gamla Volvo 740 -88 stod det en lapp vid pluggen, Mobil-1. Så där var det också bytt olja.

Limmar med klet? Tar de inte bort kåpan och […]

P062D11

Hejsan, Har följande felcode på min V[…]

Bensinpriser v2

Ojdå hoppsan :-o Äh det vänder s[…]

GUIDE: Byte centrallåsmotor

Tack för en bra guide, var inga stora bekymme[…]