Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Har nyligen köpt en Volvo V40 D4 R-design med den nya VEA motorn.

Min fråga till er lite mer kunniga är: påverkar valt tema bränsleförbrukningen, eller är det bara grafiskt?

Jag upplever att bilen beter sig likadant på eco-tema som power-mode.

Dock kommer jag ner någon dl när jag kör på eco-temat, fast jag trampat på gasen likadant.

Sportläget är ju givetvis något helt annat, det förstår jag. Men det andra trodde jag var grafiskt.

Avskyr eco-mode utseendet :(

Mvh Predrag
Samma sak. Tyvärr även sport. Det är rätt töntigt att de inte kunde ha olika pedalmappar för i alla fall sport och normal. Om de inte ändrat det på senaste årsmodellen i alla fall, har ej varit så tidigare.
Det är rätt töntigt att de inte kunde ha olika pedalmappar för i alla fall sport och normal.
-Hade varit rätt kaxigt om en tex Polestarmappning kunde vara aktiv bara i sportläget också!.. :)
...och i ecomode kunde man snörpt av lite till på originaleffekten!
crumpets skrev:Samma sak. Tyvärr även sport. Det är rätt töntigt att de inte kunde ha olika pedalmappar för i alla fall sport och normal. Om de inte ändrat det på senaste årsmodellen i alla fall, har ej varit så tidigare.
Tycker det töntiga är att man kallar "sport"-temat för Performance. Jag gillar att se hur mycket effekt man tar ut i olika situationer och huruvida bilen kommer växla ner. Tycker det kan vara skönt att kunna anpassa hur man gasar för att slippa onödiga växlingar.

Edit: tänkte inte på att det finns manuella också. Utgick från att man med en automatlåda redan har sportläget, så varför då även ha en annan mappning med Performance-temat?
Senast redigerad av 1 Schmoyoho, redigerad totalt 0 gånger.
Weak skrev:Okok. Tack för alla svar.

Är helt enkelt jag som gasar lite mer då!

Vilket tema använder ni oftast själva?

Själv blir det oftast preformance/power. Gillar utseendet bäst i det. Blå är ok med.

Mvh Predrag
Jag använder oftast performance. Detta mest pga att jag inte riktigt tycker om varvräknaren på de två andra. Den blåa är unik för R-design.
Om du däremot har en automat så har du möjlighet att lägga den i Sport-läge. Då kör den på bästa varvtal för att få ut max ur motorn.
Carplay trådlöst?

En dum fråga. Men nån smart kan sä[…]

V90 Meka själv

Hej Jag funderar på att köpa en V90, […]

Hej! Jag köpte mig en volvo s80 D5 från[…]

Framvagnsbalk Volvo 240

Att notcha ur balken lite för att ge mer […]