Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nejo
mattish skrev:Byta den som är trasig eller glapp.
Vet ej om man kan få ut felkod på vilken som är trasig.
Ja :( Hur tar man reda på vilken som är trasig om det inte finns nån felkod? Det tjuter ju i stort sett hela tiden...
Elmeholt skrev:Borde väl synas vilken av sensorerna som ger utslag? På min V70 är det i alla fall olika zoner för respektive sensor.
S80, iaf -07, har ingen visuell display av p-sensorerna utan bara ljud.
Hej,
Har en V70 T4F MY 12 som är utrustad med parkeringssensorer både fram och bak. Då bilen var ny så fungerade de främre bra men efter service 1 år senare så uppdaterade Bilia mjukvaran. Efter det så reagerar sensorerna på mycket längre avstånd vilket jag har klagat på.

Bilia påstod att den främre nummerskyten skulle kunna störa funktionen, varför de flyttade den något uppåt (kanske några mm). Det förändrade inte funktionen.

Enligt Bilia så ska sensorerna reagera på 0,8 m avstånd med tändningen på och 1,5 m avstånd med motorn igång och bilen på rull. Det trista är att man, som du säkert också har upplevt, inte har någon glädje av dessa eftersom det tjuter hela tiden då avståndet är kortare än avkänningsområdet.

Har försökt få Bilia att kontakta Volvo för att ev. kunna nedgradera mjukvaran för sensorerna men svaret är "det går inte". Trist! :(

Nästa gång jag kommer att köpa bil så blir det utan främre sensorer.
Även i V70 -08 syns det på displayen var det larmar.
Stäng av larmet tills du kommer till rätta med felet. I V70 sitter det en knapp längst ner till vänster i "knappanelen". Notera att larmet återgår när du har stannat motorn så du får stänga av det igen nästa gång du startar.
Har ett liknande problem på min XC70 MY12 som dykt här i dagarna. Höger främre sensor larmar så gott som hela tiden, trodde först att de var för att det runnit ner lite vatten som blivit is på den men den fortsätter larma typ när man bromsar in vid ett rödljus och liknande. Kan de vara avgaserna från värmaren som ger utslag eller är sensorn helt enkelt slut?

Nån som bytt och vill dela med sig av ett pris?
apersson850 skrev:Jag hade en som det nog fastnat nåt skräp på, för okynnestjutandet upphörde när jag torkade av sensorn med en trasa.
Mjo, när problemet började så var det ju is på den men de är ju borta nu men den är ändå vansinnigt känslig för nått. Svårt att se vad de är också eftersom man sitter bakom ratten i trafiken.

Tror dom har grävt sin egen grav, kolla bara […]

Jag har fått till mig av phoenix gold sj&au[…]

Har det gått så illa att du inte kan l[…]

måste kolla oem settings idag...ser på[…]