Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av pelchen2
Hej, jag har en 740 gl -88.
Vad mitt problem är att jag tror katalysatorn är trasig, för nåra dagar sen skramlade det om katalysatorn o häromdagen slutade det, och nu har bilen helt bytt avgasljud, det låter metalliskt på nått sätt.
Är katalysatorn paj tro?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Låter som det ja...
Men du har rätt årsmodell, krav på kat kom -89, så du slipper köpa en ny. Det kan vara bra att ta ner och rensa ur den så inte nån bit lägger sig på tvären och stryper avgaserna.
av S.t.r.a.n.D
Jag har en -88B, gäller det samma med dom eller??? Att jag inte måste ha någon om den skulle gå sönder...
Användarvisningsbild
av Sparkz
Japp, 88B fanns bara för att Volvo skulle slippa emissionsgarantin ett tag till.
av pelchen2
Så jag kan ta bort min katalysator helt?
Blir det nån effekt om man tar bort den?
av Addekarlsson
pelchen2 skrev:Så jag kan ta bort min katalysator helt?
Blir det nån effekt om man tar bort den?
Nej, du kan inte ta bort den helt. Den måste sitta där, men behöver ej fungera.
Effektmässigt? Tja, 1 eller 2 hästar mer kanske. Många skrönor säger 12% mer effekt med rensad katt. Jo men tjena säger jag. Det blir inga 12% mer hästar i bilen bara för att man rensar katten.

Men som sagt, ta ner den, rensa den och häng tebax katten du. :D

Mvh/ Adde
av pelchen2
Okej, men en fråga bara varför måste den sitta där? får man inte bara ersätta den med ett rör?
av S.t.r.a.n.D
Blir det någon skillnad i ljud om man rensar katten???
Användarvisningsbild
av Ramon
Någon skillnad blir det garanterat, i alla fall om du har en ganska smutsig/igensatt katalysator. Smutsen stryper ju en del luft, och när man sen rensar den så blir luftgenomströmningen högre...

Bytte t.ex. Luftfilter på 944:an för två helger sedan, den var ganska smutsig då förra ägaren antagligen inte bytt denna nyligen... Låg lite barr och annat skit i den... Efter bytet samt dammsugning i luftburken, så lät bilen lite annorlunda direkt... Den fick ett lite grövre ljud, väldigt lite skillnad, men märkbar. Det var som sagt för ca två veckor sedan, nu märker jag det knappt för man har hunnit vänja sig. Efter liknande små rensningar och byten så får man lite annorlunda ljud. Original är t.ex. Slutröret på 944 krökt, efter att jag bytte till ett rakt 2,5" slutrör, så låter bilen ganska mkt sportigare... Det har ju att göra med att det skapats andra luftvägar. I originalslutröret, så stoppade den så kallade kröken luften så den svängde och sen svängde igen och till sist ut i det fria, men nu är det rakt fram för luften efter bakre ljuddämpare.
av S.t.r.a.n.D
Okej, så man kanske ska ta och rensa katten då. Men vad är det den egentligen innehåller, alltså vad är det man tar bort??

Hej har bytt handbromsbackar och wirar på e[…]

Kan vara något så enkelt som att centr[…]

Om tändlås är kasst ?

Vad är symtomen om tändlåset ä[…]

Hej Killen som hjälpt mig har beställt […]