Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Lastat kärran (400 kg) och ställt en kompis på som hoppade medans jag låg under och kollade om det rörde sig. Och se, det rör sig. Men Sikasilen i ändarna släppte lite så det började läcka olja (hade ju tätat ändarna med Sikasil och fyllt axelröret men c:a en halv liter olja). Allt fungerade dock och bromsarna funkar helt Ok efter ett års stillestånd, Beställa tid för besiktning idag till både Volvon och kärran.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
lennarte skrev: Beställa tid för besiktning idag till både Volvon och kärran.
Besiktning i morgon 09:40, hjälp mig med att hålla tummarna.... :lol:
Lucif3r skrev:lite lustigt med alla "köp ny axel", "det är enklare att bara köpa ny axel" etc etc, och här är du med en lagad/hemmabyggd axel. Sånt gillas
Det får vi ju reda på i morgon om det var värt jobbet, jag är ju lite "egen smed" så det där med att köpa "nytt" är inte min grej. Jag skrev i början på tråden, I min värld köps det inte nytt så länge armar, knä, rygg och svetsen fungerar. Och det "konceptet" funkar bra för mig även om ryggen börjar "säga ifrån" lite, men jag har nya knäleder i rostfritt stål så den "biten" fungerar i alla fall några år till :-)-) :-)-)

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
lennarte skrev: Besiktning i morgon 09:40, hjälp mig med att hålla tummarna.... :lol:
Klart.. :lol: Inte ens den minsta fråga om hur jag gjort eller någonting. Bara "rakt igenom". Volvon gick också igenom, bara blanka papper idag :-)-)

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Sierra94
Härligt! Nu går hon i 2 år till :-)
Användarvisningsbild
av lennarte
Lucif3r skrev:Grattis. Alltid skönt att komma igenom prickfritt med saker man fixat själv, oavsett om det är en styrled eller en hel axel på en kärra :D
Sierra94 skrev:Härligt! Nu går hon i 2 år till :-)
Det känns "gött" i både hjärta och själ, jag var lite orolig för den rör sig inte mycket. Gummina är ju nya och kanske lite för hårt ihop pressade, så krymper det lite när man svetsar. Ett par vänder med en skopa bärlager så mjuknar det nog :roll: På tal om skopor, det är ganska roligt att "skopa till" alla tvivlare.... Det fanns några i min nära bekantskapskrets också :lol:

Mvh
Lennart
Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 förmodlig[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

:-) https://youtu.be/AENhUQENhFU?si=SfKz4E_CAF8C[…]

Felkod, problemet löst

..Satt ingen ventil på bilen, hittade kont[…]

Jag skulle byglat i sockeln till bränslepumpr[…]