Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Meco
Kite skrev:
Meco skrev:Det lutar nog mot att jag måste köpa till en elektronisk motorvärmare ändå kanske. Som jag nämnde tidigare i tråden, jag har ett garage. Varje morgon går jag förbi där med grejor till jobbet innan jag går vidare med barnen till dagis. Det som kanske skulle kunna funka är att man låter porten stå öppen (bakänden på bilen står ju mot utsidan, därefter starta bensinvärmaren i ca 10 min för att sedan hoppa in i bilen då man kommit från dagis. Därav min fråga hur lång tid det tar att värma upp till respektabel temp i motorn, inte kupén alltså.:)
Avgaserna från bränslevärmaren går inte via det ordinarie avgassystemet utan de kommer ut runt höger hjulhus så det är snarare bättre att du backar in i garaget i så fall :)
Hahah! Ja, eller så får jag slå ut den andra väggen framför bilen :) Men gud så jobbigt. Man ska ju tydligen ha mer koll än vad jag har. Men jag kan ju i o för sig tycka det är underligt att man som säljare inte ens frågar om motorvärmare när man säljer en bil till någon som bor i Norrland:) Framför allt så tjänar han ju på det om inte annat :)
Kite skrev:
McTar skrev:Jag är ny på forumet för att jag precis beställt min första Volvo.
Sedan tidigare har jag i princip alltid åkt VW. De senaste bilarna har jag haft bränslevärmare installerat och det fungerar klockrent. Har aldrig haft problem med att batteriet tagit slut. På Passaten sitter det dock dubbla batterier (ett extra i bagaget).
Det borde finnas en anledning till att man gjort så... Vad jag förstått så finns inte det i Volvon.

Det blev en V60 AFV. Det skall bli spännande med lite nytt!
Dubbla batterier hjälper inte, det förlänger snarare mest tiden innan du behöver ladda. Om du tar ut mer energi från batteriet än du hinner ladda upp så kommer batteriet till slut att ta slut (det laddar inte mer bara för att du har dubbla batterier).
Volvo har dubbla batterier för bilar med stopstart, och det är troligen därför VW har dubbla batterier med.
Dubbla batterier följer bensinvärmaren, har ingen start/stop ens på den bilen.
Självklart laddar den inte mer, men man klarar fler kortkörningar mellan långkörningarna med fler Ah.
Kanske har Volvon större batteri från början?
Koloss skrev:
Spoiler »
Kan inte se att du kom med något nytt. Men det är ju bra med en resume' av tråden också :D
Har haft en ny V60 D5 i snart en månad och testade dieselvärmaren igår via VoC.

Startade värmaren 15 min innan jag skulle iväg.
Efter ca 5min körande var motorn varm men värmaren fortfarande igång.
Snabbt stopp för att köpa mjölk - kommer tillbaka och värmaren är fortfarande igång.
Kör hem, upplever att det börjar bli väl varmt i kupén trots inställda 20 grader - värmaren fortfarande igång.
Hemma - går in med matkassen. Kommer ut och värmaren är fortfarande igång.
Jag får stänga av den med VoC innan jag kör in i garaget. Då har den varit igång ca 40 minuter.

Ringde Volvo idag och de säger att värmaren har en cykel på 60minuter då den gått igång.
Det känns ju sådär att inte enkelt kunna använda värmaren om den inte får gå hela 60 minuter.
Jag hade inte räknat med att den skulle fortsätta att dra ur batteriet efter att man kommit fram - det verkar ju helgalet.
Om du startat värmaren med direktstart (VOC) får du nog stänga av den själv också. Däremot om du programmerar in den till att bilen skall vara varm ett visst klockslag, så stänger den av då.
Startar du manuellt får du stoppa manuellt. Görs enkelt från vänster rattspak när du själv tycker det passar.
sätter du timer istället så startar den x minuter innan den tiden beroende på hur kallt det är ute och stoppar på in programmerad tid. Fungerar smidigt tycker jag. Jag brukar starta manuellt strax innan jag lämnar jobbet och sedan slå av när jag satt mig i bilen och sett att rätt motor temp uppnåtts.
"Om yttertemperaturen överstiger 15 °C kan
värmaren inte startas. Vid –5 °C eller lägre är
värmarens maximala gångtid 50 minuter."

Så står det i handboken på min V60 iaf om värmaren.
SvenB skrev:Om du startat värmaren med direktstart (VOC) får du nog stänga av den själv också. Däremot om du programmerar in den till att bilen skall vara varm ett visst klockslag, så stänger den av då.
Okej, jag hade väl trott att bilen skulle förstå att den kunde stänga av värmaren när motorn var varm.
Lite logik kan man väl begära för pengarna?
Användarvisningsbild
av Kite
Fast du har ju explicit valt att starta värmaren så varför ska då bilen stänga av den? Bilen vet ju inte att du parkerat för dagen eller bara parkerat i 2 min för att gå in på macken. Dvs har du startat värmaren så går den tiden ut.
dts71 skrev: Okej, jag hade väl trott att bilen skulle förstå att den kunde stänga av värmaren när motorn var varm.
Lite logik kan man väl begära för pengarna?
När bilen startat värmaren själv, tillskottsvärmen, stänger den av själv när motorn uppnått arbetstemperatur. Det tycker jag är logik :D
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
V60 D4 MY15 - till verkstad

Rycker du säkringen så raderas ev,felco[…]

B230F går fett

Nej asså jag vet inte undrade bara om jag ka[…]

Fel efter byte VVT