Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Robbi
Funderade häromdagen på vilka märkliga associationer till erfarenheter man kan ha. Min första bil var en Volvo 740 MY 88 och den satte sina spår. Alla bilar efter det har jag tyckt var för på vägen, för studsiga etc. Med min nya XC70 sport edition hittade jag äntligen hem. Nu sitter jag i en "riktig" Volvo. Lite högre och större över vägen. Märkligt att man inte upplever att vägegenskaperna har förändrats så mycket med åren. Jag tycker fortfarande att det var en jäkla komfort i 740'n.
Användarvisningsbild
av EjS
Det är väl din ålder :)

När jag var testingenjör för Volvo på chassi avdelningen pågick en jättediskussion om hurvida man skulle ge efter för motorjournalister och göra en go-kart i stället för den traditionella volvo uppsättningen.

Vi kan se att för nya 60 serien vann testingenjören och marketing - men det har ju också gått bra med försäljningen.

Bra att xc finns kvar och att man nu kan välja olika uppsättningar och även 4-C.

Tycker som dig att komforten och säkerheten är den viltigaste motivationen när jag ska köpa Bil.

Om jag vill ha go-cart köper jag en bil nr. 2 - typ Corvette, 911 e.l.
Användarvisningsbild
av börne
Har lågt sportchassi på min men hade faktiskt hellre haft det vanliga, snyggare med lågt men det är rätt stötigt tycker jag. Börjar väl bli för gammal :wink:

Mina gamla 240isar man hade när man var ung gungade fram mjukt & skönt, man skulle vänt på det hela.
Användarvisningsbild
av Robbi
245:a var min önskebil som grabb. När jag hade tagit kortet så var det bara 740 som gällde. Såg en 77:a 240 till salu en gång. Skitbra skick och runt 11.000:-. Var nästan på väg att hugga. Man kanske ska leta upp en 240 i mint kond. Måste kännas som veteranbil idag?
Användarvisningsbild
av Robbi
Min farsa 74 år köpte en ny Chevrolet cruze. " Va e de för skitdäck", sa han och åkte och byte lågprofilen mot vanliga. "Nu känns det som en bil" var hans kommentar. Man har nog olika referenser till vägkomfort.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Hade 740 som förstabil jag också. Saknar verkligen inget, och kan inte påstå att varesej chassisättning eller nåt annat lockar :) har iof en 960 med stel axel, det räcker väldigt mkt för mej :) enda jag möjligen kan sakna är pinnbultar istället för hjulbult, men det är helt klart det enda :)
Elpriset

2700kr för drygt 1000kWh här, elhandel v[…]

Transmissionsolja till M66

ok, då låter Castrol:en som ett altern[…]

Hej! Bränslepumpen under förarstolen slu[…]

Hej! Fråga 1: Är det svårt att by[…]