Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Larre
greeeken skrev:Iallfall enligt mig , sen finns det säkert folk här som har andra åsikter, kan vara värt att kolla å dom med. :D
Får gratulera till bilen
Tack för det! Det gäller att passa på att njuta medan den är ny. Det lär nog dröja många år innan jag törs ta upp ämnet igen hemma. Men jag njuter av vår gamla V70 också. En GLT från 98. Känns som en gocart att köra i jämförelse med Östermalmstraktorn.

Ja, jag vill gärna ta del av fler erfarenheter.
Användarvisningsbild
av elmuppo
Larre skrev:
greeeken skrev:
Larre skrev:OK.

Från er som bara tvättar för hand och som har respekt för att ny bils lack ska härdas, skulle jag gärna vilja veta följande: när kan jag börja tvätta bilen för hand?
Jag tvättade min bil ja ca 4 månader efteråt.
Men vad är en nybils lack, bilen kan ju ha stått ett bra tag hos bilhandlaren.
Jag tvättar min bil för hand, använder YES till det.
Ok, bra!

Enligt de uppgifter som VTR fått från Volvo är fordonet tillverkat 2007-01. jag tog ut den 2007-01-19. Så i början av maj så kan jag tvätta den om vi utgår från att bilen är tillverkad precis vid årsskiftet och att lacken har härdat? Det är metallic. Electric silver om det har någon betydelse.
Hej. Du kan utan tvekan handtvätta den, när du fick den så är
den redan tvättad iaf engång.

Vi på VCC tvättar bilarna ungefär en 1 vecka efter de är byggda.

//Branx
Användarvisningsbild
av Brainy
Har försökt få tag på en lakerare på volvo sen jag såg den här tråden men hon svarar inte (hon kanske jobbar :lol: ), jag hojtar till om jag får något svar från henne.

Rent spontant så skulle inte jag ha något problem med att använda högtryck från skäligt avstånd. Maskintvätt använder jag inte, längre...

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... ht=statoil

/Anders
Användarvisningsbild
av Larre
Blir litet förvirrad här och nästan litet torr i munnen (måste vara sandstormen i silver-rails-tråden :lol: bättre då att svalka munnen med litet (bil)tvätt, Stockholmare som jag är :wink: ).

Kanske skulle starta en omröstning. Bara inte OK-VD:n röstar för då åker snittet upp med flera år och då vill jag inte vara med längre. :???:

:arrow: Någon mer uppfattning?
Användarvisningsbild
av Larre
Brainded skrev:Har försökt få tag på en lakerare på volvo sen jag såg den här tråden men hon svarar inte (hon kanske jobbar :lol: ), jag hojtar till om jag får något svar från henne.

Rent spontant så skulle inte jag ha något problem med att använda högtryck från skäligt avstånd. Maskintvätt använder jag inte, längre...

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... ht=statoil

/Anders
"Hon kanske jobbar" :lol: :lol:

Cool! Väntar med spänning!

Hälsa henne att jag är jättenöjd med den nya electric silvermetallic-lacken!
Användarvisningsbild
av OFFO
Jag är pedant och tvättar min bil rätt ofta. Vad jag menar är att Bonde har blivit ett skällsord, när ingen vågar använda tattare, zigenare eller blatte eller negerboll så tar man till bonde. Och det är väl dumt, man kan väl enas att om man vill nedvärdera någon kan man säga nåt så ingen tredje part tar till sig ? Föresten skulle jag aldrig tvätta min bil med Yes.. får kalla kårar, annars om jag köpt sprillans ny bil inte ha några problem med att varken tvätta eller vaxa. OBS! med tvätt avses ej nån äcklig automattvätt.
Användarvisningsbild
av Ringhede
Ingen risk att den krymper vid tvätt?
Användarvisningsbild
av Larre
Ringhede skrev:Ingen risk att den krymper vid tvätt?
Möjligen munnen. På oss Stockholmare då. :wink:
Användarvisningsbild
av hebbe
ja tog ut min v50 7/2-07 och har handtvättat bilen cirka 5 gånger och bara spolat av den ungefär dubbelt så många gånger, har även vaxat den med sonax snabbvax 2 gånger. behöver ja påpeka att jag är pedant..... ;) får väl se om lacken sitter kvar om ett par år...................
mvh/fredrik
Användarvisningsbild
av greeeken
OFFO skrev:Jag är pedant och tvättar min bil rätt ofta. Vad jag menar är att Bonde har blivit ett skällsord, när ingen vågar använda tattare, zigenare eller blatte eller negerboll så tar man till bonde. Och det är väl dumt, man kan väl enas att om man vill nedvärdera någon kan man säga nåt så ingen tredje part tar till sig ? Föresten skulle jag aldrig tvätta min bil med Yes.. får kalla kårar, annars om jag köpt sprillans ny bil inte ha några problem med att varken tvätta eller vaxa. OBS! med tvätt avses ej nån äcklig automattvätt.
De synd att du får kala kårar.
Detta tipps fick jag av BMW.
Just min bmw skiner som solen, nu om det är tack vare YES eller att dom är GRYMMA på att lacka sina bilar det vet jag inte.
Men nuvarande volvon skiner oxå som solen fast den är svart. JAg har nog bara haft tur.

En bekant hade en hel del parkslide vid sitt to[…]

Hejsan Jag funderar på att skaffa en ny xc60[…]

hejsan Jag funderar på hur (Blond ventilerat[…]

Bränslytryckgivare

Motor varningslampan lyser och har en felkod som s[…]