...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
*pettson* skrev:
torbjorn_75 skrev:
Camel skrev:Och vad gäller NTF:s dyngpropaganda så förtjänar den att granskas. Den stämmer helt enkelt inte i vissa väsentliga delar vad gäller påståenden om hastighet./.../
Jo då, den stämmer alldeles utmärkt för att inte säga exakt, om man bara förstår sammanhanget och hur det ska tolkas.
Det är trots allt experter som har räknat på det, de är proffs med mångårig utbildning./.../
Jag tar det som att du räknat på det, då du går i god för det?
Det finns mycket mer än hastighet som tar liv. Idag är inte hastigheten mera avgörande än annat i vår väg./.../
Helt riktigt pettson. Men vissa behöver inte räkna eller tänka själva. De nöjer sig med att svälja färdigtuggat och är nöjda med det tills någon inte gör samma sak. Då används det färdigtuggade som argument. Jag är mera intresserad av receptet på det jag stoppar i mig. Och tugga själv. Om man använder sunt förnuft så säger det sig själv att hastigheten inte är ensam parameter till trafikdöd. Det går t.o.m. att visa enkelt med myndigheternas egna formler och siffror. Dessutom är relationen mellan hastighet och trafikdöd inte samma med dagens bilar som gårdagens. Men det duger inte. Vissa ska ha det färdigtuggat ända. Och dessutom ibland spy upp och distribuera det färdigtuggade till andra som föredrar färdigtuggat.
White skrev:Varför kan folk inte använda blinkersen rätt i rondeller? :???:
Tror det beror på att det inte verkar finnas några TYDLIGA anvisningar i lagen för hur man SKA göra.

Själv har jag fått lära mig att blinka endast då man ska ut ur en cirkulationsplats eller byta fil i den.
Men vi fick också lära oss att det inte var fel att blinka vänster om man skulle längre till vänster än rakt fram så att säga.. men det var inget måste.

Men det är ganska få som gör så.. Många blinkar inte alls, vissa blinkar vänster när dom kör ut ur cirkulationsplatsen (!!!), medan andra blinkar lite hit å dit typ, ungefär...
Variosboy: Japp, det stämmer. Vill även minnas att det var 500kr i böter om man inte blinkade ut i en rondell, men det kanske var ett april-skämt... :roll:

Om jag ska till vänster så blinkar jag såfort jag ska in i rondellen vänster och sedan ut, om jag ska höger blinkar jag tidigt att jag ska åt höger, ska jag rakt fram så blinkar jag ut först när jag åkt förbi höger-partiet.
Användarvisningsbild
av Camel
Variosboy skrev:Själv har jag fått lära mig att blinka endast då man ska ut ur en cirkulationsplats eller byta fil i den.
Men vi fick också lära oss att det inte var fel att blinka vänster om man skulle längre till vänster än rakt fram så att säga.. men det var inget måste.
Ja, så gör jag också. Blinkar höger ut ur circulationsplatsen, blinkar vid filbyte samt blinkar vänster före och inne circulationsplatsen om jag ska köra längre till vänster än än rakt fram. Men man känner sig tidvis rätt ensam om beteendet. Ibland får man för sig att man t.o.m. är rent avvikande. :mrgreen:
Användarvisningsbild
av Camel
Ja, det har jag också sett. Det är egendomligt eftersom jag har för mig att det är frivilligt att blinka vänster för och inne i cirkulationsplatsen om man ska fortsätta längre till vänster än rakt fram. Men oavsett detta måste man blinka höger ut ur cirkulationsplatsen. Svårt att tänka sig vad det beror på. Att hinna de hinner glömma att vänsterblinkers är på låter osannolikt på den korta tiden. Det har kanske med uppfattning att göra? I så fall behövs repetitionsutbildning.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag gör som ni ovan för det mesta.. Blinkar vänster om jag ska åt vänster fram till att jag åkt förbi "sista utfarten" ur rondellen innan jag ska ut.. då slår jag över till högerblink.
Ska jag rakt fram blinkar jag bara höger, och det direkt efter att jag passerat "sista utfarten" ur rondellen innan jag ska ut.

Ska jag höger blinkar jag ibland höger redan innan jag är inne i rondellen.

De gånger jag skiter i att blinka vänster är då jag är så gott som ensam i rondellen och inte har någon bakom mig eller som står och väntar för att köra in i rondellen. Men slår så gott som alltid till högerspaken så man får en tre-blink innan man åker ut ur den i allafall. (Så att det sitter i skallen och jag inte missar det när det verkligen behövs.)
Användarvisningsbild
av erikn
*pettson* skrev:10km under går väl att leva med, dom kör man om vid tillfälle.
Värre med dom som ska om till varje pris med eld i röven, för att sen lägga sej exakt framför dej och inte därmed inte kör en enda kilometer i timman mer än du egentligen. Där vet man att det är tänt men ingen är hemma. Varför utsätta sej och andra för stress, ta risker vid omkörningen för att komma fram EN ENDA BIL och sen inte köra fortare då? Händer mej då och då på pendlingsvägen. Mycket möten en idiot i röven trots att man ligger låt säga 5-10 över lagligt. Naturligtvis ska det nosas ända upp i dragkroken. Sen kommer en kort lucka, då ger man benet bakifrån kastar sej om, viker in framför dej med centimetrar till godo. Kör sen exakt lika fort som du gjort hela tiden, dom resterande tre milen. Helt onormalt..
För att slippa ditt stänk på rutan...
Användarvisningsbild
av erikn
joel80 skrev:De gånger jag skiter i att blinka vänster är då jag är så gott som ensam i rondellen och inte har någon bakom mig eller som står och väntar för att köra in i rondellen. Men slår så gott som alltid till högerspaken så man får en tre-blink innan man åker ut ur den i allafall. (Så att det sitter i skallen och jag inte missar det när det verkligen behövs.)
Av ren automatik händer det att jag börjar blinka i högerkurvor ibland då det påminner lite om ut ur rondell... Men inte ofta.

Häromdagen höll jag på att krocka i en rondell. Var på väg mot den, ser att bilen inne i rondellen blinkar höger för utfart så jag fortsätter utan att sänka farten så mycket. Problemet var att han börjat blinka för tidigt, så jag höll på att köra in i sidan på honom.
Användarvisningsbild
av SvenB
grillchips skrev:Vill även minnas att det var 500kr i böter om man inte blinkade ut i en rondell, men det kanske var ett april-skämt... :roll:
Nej det är inget aprilskämt. Det kostar 500 kronor att inte använda körriktningsvisare då du gör en sväng in på en gata. Sväng ut ur en rondell räknas som en högersväng in på en anslutande gata.
  • 1
  • 234
  • 235
  • 236
  • 237
  • 238
  • 552

Hej, Jag köpte en 2014s Volvo v60 för un[…]

blev ju riktigt bra där! dom gläns[…]

Monterade till slut MOST blåtands modulen me[…]

Bra att det löste sig, dock jag är 99% s[…]