Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Cox
gooose skrev:Här kommer fakta på vad det är och varför......

Detta är troligen en mjukvarubugg som kom i samband med en CCM uppgradering som tex utförs i samband med servicen troligen under 2013
Det troligaste vad jag märkt är att när värmaren startar så ändrar spjällmotorerna sej så luftcirkulationen ej är optimal och det tar ca 5 min efter start av värmaren så börjar det imma igen
Det skall komma en "fix" för detta under kvartal 4 detta i år

Min egna funkade fint vintern 2011/2012 utan imma men jag uppmärksammade detta vintern 2012/2013

och det är endast när det är 2-3 + grader o varmare det blir imma under detta så är det inga problem

//Gooose
Finns denna bugg dokumenterad, så man kan hänvisa till den källan ?
Har jag servat bilen och fått denna bugg, så vill jag naturligtvis fåden rättad utan kostnad.
Upplever åxå att det bildas imma som inte tidigare har funnits på insidan av rutorna.
Har ingen lust att invänta till nästa service för att få en korrekt mjukvara.

Mvh
Cox
VolvoB20 skrev:Här är en enkel förklaring.....

ACn avfuktar ju luften när bilen är igång så kupen blir torr och fin , det skapar massor med kondens i ACn som inte hinner torka ur om det höst och fuktigt. Startar du på parkeringsvärmaren så kommer du att värma upp och blåsa in all den fukten i kupen, speciellt som inte ACns torkfunktion fungerar då motorn inte är igång.

Om du istället kör motorn på tomgång istället för att köra värmaren så fungerar ju torkfunktionen och det blir torrt och imfritt i bilen.
Ja så är det. Har följt denna tråd eftersom jag har/hade samma problem. Stängde av ac'n när jag åkte till jobbet imorses och väl framme satte jag på värmaren (bilen skulle va varm till 17.15) jag slutar 17.00. När jag kom ut till bilen så vart den imfri! Så "VolvoB20's" förklaring till detta "fenomen" är med hög sannolikhet helt rätt. Dagen innan testade jag att öppna sidorutan lite på glänt men det hjälpte inte.

Så hädanefter kommer jag inte att använda ac'n när det är regnigt och fuktigt ute, om jag ska använda parkeringsvärmaren.
Hakar på denna tråden också då även jag upplever detta. Vore intressant o få veta lite mer om denna mjukvaruuppdatering. Min servades senast kring juni nu i år
mortimer skrev:Hakar på denna tråden också då även jag upplever detta. Vore intressant o få veta lite mer om denna mjukvaruuppdatering. Min servades senast kring juni nu i år
Är du sån som tror att alla problem löses med en mjukvara och alla sjukdomar botas med ett piller? :-O)
Perra83 skrev:
mortimer skrev:Hakar på denna tråden också då även jag upplever detta. Vore intressant o få veta lite mer om denna mjukvaruuppdatering. Min servades senast kring juni nu i år
Är du sån som tror att alla problem löses med en mjukvara och alla sjukdomar botas med ett piller? :-O)
Varför skulle inte så kunna vara fallet här (mjukvaruuppdatering/förändring) ?!
Perra83 skrev:
VolvoB20 skrev:Här är en enkel förklaring.....

ACn avfuktar ju luften när bilen är igång så kupen blir torr och fin , det skapar massor med kondens i ACn som inte hinner torka ur om det höst och fuktigt. Startar du på parkeringsvärmaren så kommer du att värma upp och blåsa in all den fukten i kupen, speciellt som inte ACns torkfunktion fungerar då motorn inte är igång.

Om du istället kör motorn på tomgång istället för att köra värmaren så fungerar ju torkfunktionen och det blir torrt och imfritt i bilen.

Detta har jag försökt att förklara i flertalet trådar men har hela tiden nästan blivit idiotförklarad.
ACn vill ja inte använda JUST i denna årstid då det ena dagen är torrt och kallt för att sedan regna dagen efter. All fukt som sitter i evaporatorn blåses in i kupén när dieselvärmaren går. Då säger alla att ACn avfuktar luften MEN den gör den bara när motorn är igång så AC kompressorn kan arbeta.

Nu ska vi se va alla ni svarar på detta. Kanske har någon klocka ringt och vi kan gå vidare eller så fortsätter hjulet att snurra även fast hamstern ligger död.
Ha ha hjulet fortsätter att snurra trots att den lille hamstern är död :mrgreen: Jag provade idag igen med att inte köra ac och senare starta dieselvärmaren strax före jag slutat jobbet. Ingen imma denna gång heller. Jag tror att alla är buggindoktrinerade tyvärr ?:-/ :mrgreen:
Mmmm, men jag får krypningar längs ryggraden om jag sitter i en bil där AC inte är på i sånt väder som ni beskriver. Så om det här sambandet gäller får jag nog tåla imma i bilen när värmaren går. Dottern har flyttat hemifrån, så jag slipper fler sådana kommentarer...
Är väl inte svårare än att Volvo får göra en förändring som stänge av ACn med dieselvärmaren.

På min V70 2006 kunde man ställa luftfördelningen mellan vindruta och golv procentuellt; från fabrik stod den på 90% vindruta och 10% golv. Är det någon som vet ifall det är möjligt även på V70 2011 ?
Styrservo V70 2010

Dette er ett kjent problem på Ford og din bi[…]

Elpriset

2700kr för drygt 1000kWh här, elhandel v[…]

Transmissionsolja till M66

ok, då låter Castrol:en som ett altern[…]

Hej! Bränslepumpen under förarstolen slu[…]