Snelhest skrev:Hörru farfar, get you facts right!
Bilprovningen kan inte på något sätt se om programvaran i bilen är ändrad. Inte en chans.
170hk-motorn är exakt densamma som 140hk-motorn, det enda som skiljer är programvaran. Således är byte av programvara på 140hk-motorn fullständigt safe.
Blir så trött på korkade tyckares trångsynta inlägg, som förstör och sprider lögner.
ER skrev:Samma skrot och korn. I grunden är ju 140 maskinen samma som 170 maskinen fast med annan mjukvara så håller gör den så det behöver du inte oroa dig för. Att det dels är olagligt med 40+ extra hästar, på en 170:a kommer du bara hamna inom felmarginalen då det på den med dessa trim ger ynka 10-12hk och 10-12nm extra och skillnaden kommer efter 5000rpm mellan motorerna så 140hk:aren är på ett sätt ,mera lättkörd. Har testkört båda i blindtest innan jag köpte min förra S60 för 10år sedan och märkte vid vanlig körning ingen skillnad då man inte ligger vid 4000+rpm då.
Dock är PPC/APC nödvändig för att ladda ur trimmet vid besiktning/service då det är tvärt emot polestar olagligt och försvinner när mjukvaran uppgraderas vid behov.
Just 140hk:aren är undantaget som bekräftar regeln att trim på sugis suger men absolut inte värt mer än 3000kr inkl. nödvändiga PPC. fantasipris på 6000kr inkl APC/PPC är skrattretande högt då det inte ens går att besikta med på annat än bil med 170 maskinen då 180hk är inom marginalen för mätfel och transmissionsförluster och hela paketet av ursäkter så en snäll tekniker kan släppa detta liksom övriga som har intresse av att stoppa trim, motsvarande på en 140 maskin är tvärnit direkt då det inte ens är i fantsin att den skulle ligga på 170-1780hk, då är det bättre skaffa en 170 maskin från början.
Var sa jag att det är "farligt" att byta, har ju redan konstaterat att det är samma motor i grunden så hårdvaran tar ingen skada.
Är dig man blir "trött" på när det skall fulas till f-bannelse bara för det inte av anledning finns lagliga alternativ så ska det anses helt OK att vara 200% olaglig "bara för att" och personligt tyckande tar över, dvs inga fakta som grund för åsikten.
VILL dom se KAN dom se att det laddats och säger då verkstaden att dom inte känner till att det laddats då dom inte har några spår av det hos sig och dessutom är dom enda som har behov att ladda i och ur mjukvara så ringer första varningsklockan hos tekniker som gör sitt jobb korrekt.
VAD som sen laddats är ej relevant, det är upp till teknikern (för att göra sitt jobb) att underkänna fordonet pga misstanken för att sen i bromsbänk utan möjlighet att kunna fippla med fordonet för att dölja ännu mera bekräfta eller dementera detta, sen är det till sist upp till bilägaren att bevisa vad som glömts att laddas ur just innan besiktningen för att "bevisa" varför det sitter 180hk och inte 140hk i motorn när pappren säger 140hk så felmarginalen är passerad sen länge.
Du skall INTE förväxla snällheten att blunda och strunta i att göra sitt jobb med att det är helt "safe" då det tyvärr släpps igenom allt för mycket och uppenbart trimmat skrot för man vill vara "snäll" mot stacken som inte har bättre vett än att fultrimma sin kärra.
BEHÖVER man mera än 140hk så köper man en 170hk eller 200hk 2.4T bil från början istället, skillnaden 140-170 ligger enbart i att efter 5000rpm vaknar den starkare bilen till liv och körbarheten skiljer sig inte på det sätt du tror, ofta är en med 140 motorn mera lättkörd och i dagligt bruk är skillnaden noll och ingen då man inte ligger på 5000rpm+. "been there done that" då jag jämfört min gamla S60 med 170 och en V70 med 140hk båda var av modellår 2002.
Enda "lögnen" är att det inte går att se spåren efter PPC när man inte idag ens letar efter dessa.
Enda trångsynta är att snällhet att inte göra sitt jobb förväxlas med "safe".
Enda korkade är att tron på att bara för det idag inte kollas så tas det som dödligt gift att det inte kommer bli hårdare kontroller när man redan läser av miljövärden så det finns ingen anledning att enkelt utöka detta att även omfatta så att korrekt mjukvara finns i bilens styrsytem för motor då det går att ta reda på vad det skall vara för fikonnamn och grekiska på den innan bilen ens rullar in för besiktning och saknas intyg på detta vilket skall medfölja som separat särblad till registreringsbeviset så är det spanska flaggan på stående fot tills bromsbänken utnyttjats och gett sitt svar.
Finns INGEN anledning att fippla med bilens styrsystem som privatperson så skiljer den sig från den ursprungliga alt. finns spår av misstänkt kommunikation finns ALL anledning att misstänka fulspel och underkänna tills motsatsen bevisats i bromsbänk.
Inte minst försäkringsbolagen har stort intresse av att veta om bilen är korrekt mot uppgiven så rätt premie(och ersättning vid ev. skada) kan sättas då det för vissa personer skiljer sig mellan 140 och 170 motorn liksom mellan 170 och 200 motorn, att rätt person står som försäkringstagare så inte skenförsäkringar tecknas som liksom första exemplet bara förstör för resten av försäkringskollektivet med högre och felaktiga premier för ALLA istället för bara riskgruppen som skall ha högre premie än övriga inte vill göra rätt för sig(när det inte finns data över dom finns heller ingen riskpremie att grunda priset på) och låter tex föräldrar betala för låg premie i förhållande till huvudsakliga brukaren med nytaget kort(låg eller ingen "bonus") som ändå inte har råd med bilen om försäkringen "kostar för mycket" vilket den aldrig kan göra om man har råd med fordonet i fråga.
XC70II D5 Summum AWD -08 Polestar LED/xenon edition. Twinpipe med MY14 facelift, 3X NBB 225 Alpha Pro LED 165W på Qpax-båge, MY13 LED belyst R-design växelkonsoll, Erakir DC 19".
Sidescuffplates, inslag av godbitarna från MY11, MY13 invändigt..