Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Lasta vad ni vill?
Maxlasten är 50kg inkl bågarna.
Sen är det vindfång att fundera på.
Sist jag såg ett takräck var det på en s60 där man lastat en dörr på som yta o sen hävt upp ett skåp. På fornåsavägen ca 3km från lastplatsen stod bilen med avslitet räck som låg på backen, en ordentligt sargad baklucka samt buckla i taket..
Så tänk över det..
Mythbusters testade myten om den överlastade WV Jettan för ett par år sedan, taklasten vägde mer än bilen!!!
Snörda med tvättlina!?!
Begriper inte hur man inte ser orimligheten i ett överlass som detta;
Bild

I mindre upplysta länder verkar man vara mer än lovligt blåögd när det gäller att beräkna rimligheten i vad bilar tål, saknar alla totalt matematikkunskaper? Nätet dräller ju av bilder likt denna;
Bild
Fyfan vad sköna bilder :lol:

Vad bra P210. Nej men jag har läst att dom är sega att monetera osv. Jag lägger hellre ett nån tusing och får bland dom bättre grejerna "som passar allt, och monteras fort". Men just nu tillåter inte budgeten takräcken :)

Såg att dom hyr ut släp för 125:- för två timmar. Då var det inte mycket att bråka om!
Som så många andra i tråden sagt så avråder även jag från att lasta direkt på taket. Det är inte bara olämpligt ur trafiksäkerhetssynpunkt utan är väl även olagligt!

//David
Blir lite annan avlastning för taket när man har takräcke. Då vilar hela tyngden på långsidorna & bärande konstruktion. Jag tror att du skulle böja taket när du spänner soffan om du inte har takräcke.
När det gäller möbler tycker jag bara man skall transportera platta sådana på taket, typ resormadrass, bordskiva, platta paket från IKEA. En hel soffa ser det bara komiskt ut - vill du hamna i tidningen?
Problem med volvo v70-99

Verkar vara en blandad pott. De första verkar[…]

Kan vara vevaxelgivaren som spökar. Sen skada[…]

Ojämn gång.

Elektroniska gasspjället kanske :-/ :-o

Ojämn gång

Smutsig tomgångsventil, luftmassemätare[…]