Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 92Martin
Hej, den här gången släppte bilprovningen inte genom min mätare så nu måste jag tydligen laga den :). Problemet är att jag inte hittar felet....

Får felkod 3-1-1, alltså hastighetssignal saknas. Har tidigare testat med annat mätarhus (från samma årgång) utan resultat. Har nu även bytt givaren i bakaxeln (helt ny med samma art. nummer som den gamla). Inte heller detta hjälpte.. Finns det nåt mer som kan ha gått sönder, t.ex. piggarna i bakaxeln som givaren ska läsa av? Har även fått tips om ett kontaktstycke i vänstra hjulhuset men hur kommer man åt detta?

Hälsningar Martin
Är den saknade hastighetssignalen anledningen till Bilprovningens klagan eller är det så att mätaren inte visar vilken hastighet du kör?

Mvh GK
Nej, hastighet, väg och tripp är dött! Den har konstantström på en av kablarna så det är inte heller felet...
Funderar på att lägga två nya signalkablar i bilen och koppla in och se om det funkar... Sladdbrott har största misstanke just nu
Jag tror att det antingen är givaren i bakaxeln eller dess kablage alternativt att elektroniken i hastighetsmätaren gett upp vilket inte är ovanligt. Åk till en plockskrot och köp ett annat kombiinstrument.

Mvh GK

Var på verkstaden i dag. Pt kopplade upp sig[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

. Ska du ha tre ggr så stort batteri blir d[…]

Finns ju gott om XC40 el under 300k även en C[…]

Dessa alltså. I mitt fall har de inte uppfyl[…]