Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Srtax efter jag hade fått bilen i gång så åkte jag bort för att handla ca 3 mil då märkte jag plåtsligt att motorn blev förvarm nått nästan rött.
Jag stannade direkt och kollade kylvätskan som var ok misstänkte gesnast vattenpump....termostaten verkade vara ok. luft i kylsystemet kanske?? eller något annat ..någon som vet ???
Användarvisningsbild
av Sparkz
Vattenpumpen går på kamremmen så om skulle den inte snurra så skulle motorn inte göra det heller...
Hur kollade du termostaten? Hela kylet ska vara varmt om den är riktig. Det finns ett litet lufthål i termostaten så övre kylarslangen blir varm även om termostaten inte öppnar (tillräckligt).
Var motorn så varm? Kan vara tempmätaren som visar för mycket med...
av adem22
Visst kanske du har rätt....det ser ut som om termostaten öppnar lite försent eller inte tillräcklligt för jag tog bort den och la i en kastrul med vatten och värmde upp den och det visade sig att den började öppna när vattnet var i full gång med kokning..det står 92 grader på den.. kanske är den kass eller??
En annan sak jag misstänker oxå är luft i kylsystemet för när jag tog bort termostaten försvann alla vätska från exspanzionskärlet fast det rann ut bara lite när jag tog bort övre slangen..någon luftficka nånstans ???
Användarvisningsbild
av Sparkz
Hur känns det att öppna den manuellt med tummarna?
när man kokar termostat brukar man klämma fast en sytråd i den och hänga upp den i grytan. När den ramlar ner kollar man termometern...
Ventilationsgaller V90-18

Jag tror det är del 1 och 29 nuså,[…]

Tack för tipset. Det får vara nog f&oum[…]

Brainys V60

Tröttsam minst sagt, både problemet i s[…]

Har bilen gått tungt lastad eller dragit tun[…]