Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av cartwright
Hej,

jag skulle byta tändstifter på min V70N 00, och köpte nya på skruvat. Jag var lite förvånade när det stod att elektrodavståndet var 1.2 mm, då det står i instruktionsboken att det ska vara 0.7-0.8 mm. I alla fall, jag köpte dom och byte dom. Jag kollade tyvärr inte avståndet innan jag monterade dom, då jag inte visste vad det skulle vara.. Nå går motorn bara på 4 (evt. 3?) cylindrar.. Misttänker att det är något fel med elektrodavståndet på som gör att den inte tänder.

Nya stifterna var också annorlunda än vad jag är van vid. Det fanns 3 "tänder" som var på sidan av polen i mitten, inte ovanför. Hur mäter man avståndet på dessa?

Jag är inte särskilt duktig på att fixa bilar, så urseckta om mina frågor är dumma. Jag är mycket tacksam för alla tips och råd!
av cartwright
Vad skulle kunna vara felet då? Tändspolen funkade på alla cylindrar innan jag byte stifter, så är vel orimligt att dom ska ha gått sönder..

Kan jag ha varit för snäll när jag drog åt stifterna, att dom inte sitter helt fast? Har tyvärr ingen momentnyckel..
av Clonetom
Du kanske har skadat nån kabel till spolen när du bytte stift ?
Eller om kontakten åkt ur?
Att det är 3 elektroder istället för en är ganska vanligt och antagligen beror det ökade avståndet på det.
av cartwright
tändstifterna från skruvat är Volvo original, så troligen inget fel med dom. Skruvade ut alla tändstifter idag och alla var sotade förutom en, så då vet jag vilken cylinder som inte tänder i alla fall.. Vet dock inte vad felet är.. Kablarna sitter bra, ser inget fel på dom. Funderar på att byta tändspole med en annan cylinder, och så koppla ur kablarna från sylindern som tidigare var trasig. Om den då går ennu sämre, borde det väl vara tändspolen som är trasig, eller?
Dagens garv

503888d0-80c1-49fe-9028-810d24fbc5db.jpeg :-D […]

Inte ovanligt att kompressorn går sönde[…]

Volvo 744 GL årsmodell 1990

Nålen/Visaren på hastighetsmätare[…]

Hjälpfjäder till koppling

.. de 2 första kostar runt 7 dollar medans […]