Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av aka06iah
Som tillägg kan jag nämna att problemet gör sig tillkänna vid varje längre körning i kallare väderlek. Lite som att man vid ett långkok på spisen ställt in plattan för mysigt småputtrande av favoritgrytan, för att efter en knapp timme inse att du måste dubbla effekten för att hålla grytan på samma nivå av puttrande. Känns inte som att det var så det var tänkt...
av ltsqarepants
Har en V70Drive MY11, upplever ett rejält "kallras", känns som friskluft, 10-15min efter start, jag har märkt att detta inte inträffar om jag stänger av "auto". Har kollat tempsensorn i belysningskonsollen i baksätet, den sitter ju enkelt till, men den ser fräsch ut. Vet inte hur jag ska gå vidare. Går det att kontrollmäta på solsensorn?

Martin
av Tjugobil
Har en V70 2,4D MY10 och kände av detta för några veckor sedan. Jag hade kört i två timmar då det plötsligt börjar kännas lite svalare, speciellt på min vänstra sida. Under hela färden har det varit mörkt ute och temperaturen var ca 8 plusgrader. Sedan dess har det varit som många beskriver. Det känns varmt och behagligt i 30 till 45 minuter och sedan känner man ett litet drag.

Varje gång det händer beror det på att det börjar komma kallare luft ur munstyckena uppe på instrumentbrädan, speciellt de som är riktade mot sidorutorna. Ur de andra ventilationsmunstyckena som sitter i fronten på instrumentbrädan kommer det fortfarande samma sköna varma luft som det har gjort hela tiden. Naturligtvis med mindre flöde då temperaturen i kupén har nått upp till den temperatur jag har ställt in systemet på.

En gång stod jag stilla några minuter medan jag plockade ner min GPS och då tyckte jag att det inte drog kallt, men så fort jag började köra så var den där svalare luften där igen. Jag får undersöka om det är så lite noggrannare.

Det blir dock inte kallt som några har skriver, bara lite svalare. Fast 8 plusgrader är inte speciellt kallt. Kanske blir det värre när det blir kallare

/Gunnar
av aka06iah
Hej!

Tänkte komma med lite input, jag bytte batteri i bilen för någon vecka sedan, och när jag igår gjorde resan mellan Gällivare-Kiruna i -8 till -15 grader behövde jag inte röra klimatanläggningen, den höll värmen! Kan det hänga ihop med dassigt batteri?

Slutgiltiga testet blir resa Kiruna-Stockholm före jul, då får vi se!

Men tror ni ett dassigt batteri kan ge dessa tidigare i tråden nämnda effekter på klimatanläggningens funktion??
Användarvisningsbild
av joel80
Ah! Då har jag en liten idé... som inte alls behöver stämma. :)
Kan det vara så att bilen laddar batteriet ibland under färd och att det då "tas kraft" från t.ex klimatanläggningen.
Jag har vid flera tillfällen upptäckt att start/stopp inte är igång och då kollat i menyn /MyCar/Drive/Start-stopp och där sett att det är inaktiverat p.g.a "Laddar batteriet". Nästa gång jag upplever att det blir lite kallare under färd ska jag kolla det.
av Rage
Hade samma problem i en BMW för ett par år sedan. Det som var felet då var att en liten fläkt som satt under radion och blåste luft från kupen på en termometer hade beckat igen. Således blev det för varmt vid termometern och då sänker den temperaturen så luften som blåses in. Fläkten var i storlekarna runt 40mm.

Avhjälptes genom att byta fläkt och termometer. Termometern var den grövsta jag sett. Ett antal 5-10 cm långa "spröt" på den för att känna av luften.
av Nilking
Lustigt, reggade PRECIS ett konto för att ställa samma fråga. Jag har en V70 D3 -11.
Imorse hade dieselvärmaren värmt upp bilen finfint, ingen frost på rutorna. Började köra och bilen börjar direkt blåsa varmluft.
Jag hade ställt in 20 grader men efter ett tag så kändes det som 25. Galet varmt. Men efter kanske 20 minuter känner jag att det börjar bli svalare. Kallras kanske är att ta i men betydligt svalare. Kan det inte vara nån sensor som beckat ihop?

Känns inte som jag vill lämna in bilen till Bilia/annan verkstad. Ska de "felsöka" kan det säkert bli hur dyrt som helst...
Användarvisningsbild
av SvenB
En inte vetenskaplig teori. Är det inte så att det inte är något "fel". När jag åker hemifrån då det är under + 5 grader går ju tillskottsvärmaren igång. Jag upplever det som att när den är igång så går temperaturen upp högre än det inställda värdet. När sedan motorn uppnått driftstemperatur så slås tillskottsvärmaren av. Då kompenserar klimatanläggningen den för höga temperaturen genom att ta in svalare/kall luft genom munstyckena på instrumentbrädan. :?:
Användarvisningsbild
av joel80
SvenB, Jag upplever samma sak med svalare luft efter en stund och kör ALLTID med autovärmare avslagen.

Imorse satte jag mig i varm bil efter VOC-start av värmaren.. slog av värmaren när jag rullade ut från gården och det sprutade på värme i bilen.. Reglagen inställda på 20,5 grader.
Efter 20-30 minuter på motorväg började jag uppleva att det var svalare.. inte kallt, men svalt. Ökade på till 21,5 och fick den värme jag ville ha.
Jag gissar mer på att det inte är något fel (förutom vissa extremfall som vissa här inne rapporterar om), utan att man upplever det som varmare så länge det sprutan varmluft, men när bilen sen tycker att den är uppvärmd och bara "underhållsvärmer" så får man inte det där värmeblåset i ansiktet och det känns såleds kallare. Min teori i allafall.. :)

På min 745-a -88B fungerar c-låset per[…]

Ja ska man, som nu för tiden, spotta ur sig e[…]

Identifiering Volvofälg

Dessa fälgar sitter på min 740 GLT 16V[…]

Nu fick jag äntligen mössa att sätt[…]