Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
Ja, det finns reläer med både 4 och 5 stift. Båda ska passa. Förutsättningen är att om det finns 5 stift så ska två stift heta 87 i detta fall. Relä med 4 stift har ett stift som heter 87. Det är också ok. Eftersom reläerna 105 och 106 bär en relativt hög ström så finns varianter med dubbla stift för 87. Men stiften på det gamla reläet och det nya reläet måste sitta exakt i samma ordning och ha samma nummer. Inget får skilja.

Men oavsett detta: som du beskriver det är det bara att inse faktum. Ditt gamla relä och det nya skiljer sig åt på något sätt. Eftersom bilen funkade när det gamla reläet sattes tillbaka som den gjorde innan så lär det inte vara så många andra fel.
av elvis023
Ja men dom skiljer inge. De är precis lika.
Är chansen stor att man köpte ett trasigt ? Ska prova o ta relä 105 o sätta för de är också lika. Så kan man kolla om de blir Skillnad. Men nyss när ja skulle åka så kom lyset igång typ efter bara 10 sekunder. Så nå framsteg är de :). Kan släpvagnskontskten bråka me mig kanske ?
Användarvisningsbild
av Camel
elvis023 skrev:Ja men dom skiljer inge. De är precis lika.
Om de är lika, vad skiljer då åt när du provar? Bilen funkar ju med det gamla reläet och inte med det nya.
elvis023 skrev:Är chansen stor att man köpte ett trasigt ?
Inte troligt om du köpte nytt. Men teoretiskt kan man tänka sig att dioden över spolen (transientskydd) är felvänd på det nya reläet. Men det är långsökt.
elvis023 skrev:Ska prova o ta relä 105 o sätta för de är också lika. Så kan man kolla om de blir Skillnad.
Ja, det har jag föreslagit som en enkel test.
elvis023 skrev:Men nyss när ja skulle åka så kom lyset igång typ efter bara 10 sekunder. Så nå framsteg är de :).
Det är ett känt problem med både relä 105 och 106 att de blir tröga och brända med tiden och slår till med en viss fördröjning. Denna varierar.
elvis023 skrev:Kan släpvagnskontskten bråka me mig kanske ?
Kanppast inte denna gång, men som universalorsak är den populär. :wink:
av elvis023
Hejsan. Nu har jag fått det o fungera. :) det var volvo som gett mig ett trasigt relä. Fixade ett nytt o de funkar fin fint nu :) tack alla för hjälpen. Och ni som har samma problem så var det relä 106 som spökade.
Mvh Fredrik
Användarvisningsbild
av Camel
elvis023 skrev: det var volvo som gett mig ett trasigt relä. Fixade ett nytt o de funkar fin fint nu :)Mvh Fredrik
Ja,se där. Det händer naturligtvis att fel finns på nya grejor. Troligen feltillverkat relä med dioden felvänd. Det har jag sett på reläer ibland. Stämmer bra med din felbeskrivning. Roligt att det löste sig! :D
Ett tips kan vara att byta även relä 105. Både 105 och 106 brukar ge sig förr eller senare.

Tråkigt att se, och höra, men dessv&aum[…]

Tysta sommardäck V90

Hade Pirelli P-Zero innan jag i våra kö[…]

Har du kollat om fläkten går tungt? Om […]

Hej, har tömt ut och torkat upp ca 4 liter va[…]