Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

VolvoB20 skrev:Här är en enkel förklaring.....

ACn avfuktar ju luften när bilen är igång så kupen blir torr och fin , det skapar massor med kondens i ACn som inte hinner torka ur om det höst och fuktigt. Startar du på parkeringsvärmaren så kommer du att värma upp och blåsa in all den fukten i kupen, speciellt som inte ACns torkfunktion fungerar då motorn inte är igång.

Om du istället kör motorn på tomgång istället för att köra värmaren så fungerar ju torkfunktionen och det blir torrt och imfritt i bilen.

Detta har jag försökt att förklara i flertalet trådar men har hela tiden nästan blivit idiotförklarad.
ACn vill ja inte använda JUST i denna årstid då det ena dagen är torrt och kallt för att sedan regna dagen efter. All fukt som sitter i evaporatorn blåses in i kupén när dieselvärmaren går. Då säger alla att ACn avfuktar luften MEN den gör den bara när motorn är igång så AC kompressorn kan arbeta.

Nu ska vi se va alla ni svarar på detta. Kanske har någon klocka ringt och vi kan gå vidare eller så fortsätter hjulet att snurra även fast hamstern ligger död.
Låter rimligt. Och även om det inte "ligger en massa fukt i evaporatorn" så är det ju ändå så att utomhusluften är fuktig så här års, ofta så den rinner omkring. Den blåses in, utan avfuktning, och värms upp. Då ökar möjligheten att hålla fukten svävande i luften inne i bilen (på grund av värmen, alltså), men inte precis vid rutorna. Där kondenserar den hej vilt.

Jag förmodar att det ska ses som ett ålderstecken när jag första gången jag såg imman i den här bilen, när värmaren var igång, tänkte "Oj vad immigt, blir inte lätt att se ut nu innan det hinner torka bort". Men sisådär 30 år yngre dottern, som också skulle åka med, konstaterade torrt: "Pappa, det är knullimma i bilen!". :shock:
Här kommer fakta på vad det är och varför......

Detta är troligen en mjukvarubugg som kom i samband med en CCM uppgradering som tex utförs i samband med servicen troligen under 2013
Det troligaste vad jag märkt är att när värmaren startar så ändrar spjällmotorerna sej så luftcirkulationen ej är optimal och det tar ca 5 min efter start av värmaren så börjar det imma igen
Det skall komma en "fix" för detta under kvartal 4 detta i år

Min egna funkade fint vintern 2011/2012 utan imma men jag uppmärksammade detta vintern 2012/2013

och det är endast när det är 2-3 + grader o varmare det blir imma under detta så är det inga problem

//Gooose
Senast redigerad av 1 gooose, redigerad totalt 0 gånger.
av Pnjk
gooose skrev:Här kommer fakta på vad det är och varför......

Detta är en mjukvarubugg som kom i samband med en CCM uppgradering som tex utförs i samband med servicen troligen under 2013
Det troligaste vad jag märkt är att när värmaren startar så ändrar spjällmotorerna sej så luftcirkulationen ej är optimal och det tar ca 5 min efter start av värmaren så börjar det imma igen

Min egna funkade fint vintern 2011/2012 utan imma men jag uppmärksammade detta vintern 2012/2013

och det är endast när det är 2-3 + grader o varmare det blir imma under detta så är det inga problem

//Gooose
Hur vet du detta?

Borde inte den auktoriserade volvo verkstaden skicka ut ett meddelande för detta?

Jag menar folk har ju betalat för den servicen när dem uppdatera detta. Då borde man få info om att det blev en bugg samt att det bara är att komma in för en ny uppdatering när detta är löst.
För mig handlar det bars om att låta värmaren arbeta färdigt. I början blir det immigt på rutorna men det försvinner så fort kupén blivit genomvarm.
av Pnjk
Racetwin2 skrev:För mig handlar det bars om att låta värmaren arbeta färdigt. I början blir det immigt på rutorna men det försvinner så fort kupén blivit genomvarm.
Stämmer inte på min bil...
Säg att jag åkt med bilen och den är varm i kupén.
Sen startar jag direktstart och går in i en butik och när man kommer tillbaka tex 30 min senare så är det imma och kondens på rutorna...
gooose skrev:Här kommer fakta på vad det är och varför......

Detta är en mjukvarubugg som kom i samband med en CCM uppgradering som tex utförs i samband med servicen troligen under 2013

//Gooose
Ja, spjällmotorerna får ju inte stå på 100% recirkulation hela tiden för då kommer ju fukten i ACns evaporator att bara värmas upp och cirkulera runt så det blir ångbastu i bilen med imma på rutorna.
Pnjk skrev:
Racetwin2 skrev:För mig handlar det bars om att låta värmaren arbeta färdigt. I början blir det immigt på rutorna men det försvinner så fort kupén blivit genomvarm.
Stämmer inte på min bil...
Säg att jag åkt med bilen och den är varm i kupén.
Sen startar jag direktstart och går in i en butik och när man kommer tillbaka tex 30 min senare så är det imma och kondens på rutorna...

Det var på detta sätt jag upptäckte problemet efter en kvart på ICA å bilen igen immad eller om man kom ut för tidigt på morgonen så att värmaren inte var klar så att säga imma i hela bilen..

Och som svar på ditt tidigare inlägg så är det så att man måste känna till att något är galet för att kunna veta om ett fel och kunna åtgärda det
Jag har själv märkt detta fenomen och då några få kunder kom in med samma åsikter så såg man ett mönster sedan gäller det ju att finna vad som orsakar det hela

Det är nog inte så många som tänker på detta som ett fel då man kommer ut när värmaren är klar och då är det oftast inget större problem

Men när väl ny programvara finns så kommer detta bli tillgängligt tex i samband med service hos din akut Volvo ÅF Och det är klimatanläggningen/CCM som är berörd

//Gooose
av JHg
Vid min senaste service (för 2 veckor sedan) fick jag min CCM uppgraderad med ny mjukvara enligt service-protokollet...
Elpriset

2700kr för drygt 1000kWh här, elhandel v[…]

Transmissionsolja till M66

ok, då låter Castrol:en som ett altern[…]

Hej! Bränslepumpen under förarstolen slu[…]

Hej! Fråga 1: Är det svårt att by[…]