Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Torgny77
Hallo! Jag hade tänkt ge mig på att snygga till min kofångare bak, då den har varit med ett tag... Det jag tänkte göra var att slipa ner den sedan rikta alla de bulor samt bucklor som är, genom att använda varmlufts pistol samt massa tålamod. ;)

Det jag undrar över är ifall man måste ha någon form utav mjukgörare i färgen när man sedan målar? Har hört det för länge sedan att detta är ett måste ifall man ska lackera plast. Annars spricker det vid första bästa gupp.

Jag hade tänkt köra vanligt sprayburk med rätt färgkod. Det var ungefär då jag vart osäker på ifall jag måste ha en färg med mjukgörare i eller om det fungerar med vilken sprayfärg som helst.

Mvh Torgny
av Torgny77
Lucif3r skrev:1-komps färg spricker inte, den rinner bort vid första avfettningen istället. Använd plastgrund.
Tack för svar! Så du tror inte alls på 1-komp färg! Eventuellt hade jag tänkt låna hem farsans kompressor samt lackspruta men vet ej om jag ska våga mig på det!

Var på några lokala lackfirmor där jag bor och deras pris landade kring 3000-4500kr för att räta ut bulorna de har samt lackera kofångaren. Vilket inte lät orimligt i mina örön men eftersom detta inte är bilen med högst prioritet så tar det ändå emot.

Bilen står i dagsläget utan bakre kofångare då jag hade iväg lite grejer på lackering hos en släkting som gick gymnasieutbildning som lackerare men denna verkar helt tappat både motivation och intresse för detta. så därav har jag en halvfärdig baklucka på bilen samt en kofångare som är nerslipad och spacklad med på tok för mycket spackel. Hon rätade heller inte ut bulorna som man bör göra innan man ska göra något annat.

Det jag var mest intreserad av var denna mjukgörare i färgen behövs detta vid lackering med 2-komp?

Well well får se hur jag gör. Vore roligt att få bilen att se hel ut för att sedan kunna sälja iväg den och istället satsa helhjärtat på t5:an jag har

Mvh Torgny
av MickeM
Hej.

Inte för att vara ofin, men jag betvivlar starkt att du får hela kofångaren omlackerad till bättre med varmluftpistol och sprayburk. Det är dömt att misslyckas, tyvär
Är det hål i den, gör du bäst i att byta, eller plasta i hop den på ett proffsigt sätt.

Då tror jag på att låna kompressorn och lacka riktig färg storskaligt, med den demonterad.
Vit blir oftast gansa bra, även för en ovan. Svart, aldrig.

Om man ska lacka plastdetaljer hemma, så ska man helt låta bli att blotta plasten.
Endast slipa färgen. Annars blir det plastgrund för stora pengar, för annars täcker inte färgen ens. Det blir "fiskögon" i färgen, och den kan även resa sig direkt. Ävem riktig färg med mjukgörare.

Att värma ihop skador blottar plasten defenitivt.

Hur menar du med bulor?
Min har varit med om många släpvagnspåbackningar, men bulig är den inte.
Skavd i färgen, ja

Ingen erfarenhet av billiga plastgrundfärger på sprayburk.

Micke.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Torgny77 skrev:Tack för svar! Så du tror inte alls på 1-komp färg! Eventuellt hade jag tänkt låna hem farsans kompressor samt lackspruta men vet ej om jag ska våga mig på det!

Inte på så stora delar, nej. Mindre delar, typ handtag, torkararmar eller bättring så funkar det väl ok på.
Sen är det väldigt svårt att få det bra med sprayburk på stora delar överlag.

Själv skulle jag starkt överväga att lämna in den och få det riktigt gjort.
Du kan ju kanske kolla vad dom vill ha för bara lackningen, ingen lagning alltså, och sen kanske hitta en skadefri fångare på skroten för en billigare peng och lämna in den på lack istället.
av Torgny77
MickeM skrev:Hej.

Inte för att vara ofin, men jag betvivlar starkt att du får hela kofångaren omlackerad till bättre med varmluftpistol och sprayburk. Det är dömt att misslyckas, tyvär
Är det hål i den, gör du bäst i att byta, eller plasta i hop den på ett proffsigt sätt.

Då tror jag på att låna kompressorn och lacka riktig färg storskaligt, med den demonterad.
Vit blir oftast gansa bra, även för en ovan. Svart, aldrig.

Om man ska lacka plastdetaljer hemma, så ska man helt låta bli att blotta plasten.
Endast slipa färgen. Annars blir det plastgrund för stora pengar, för annars täcker inte färgen ens. Det blir "fiskögon" i färgen, och den kan även resa sig direkt. Ävem riktig färg med mjukgörare.

Att värma ihop skador blottar plasten defenitivt.

Hur menar du med bulor?
Min har varit med om många släpvagnspåbackningar, men bulig är den inte.
Skavd i färgen, ja

Ingen erfarenhet av billiga plastgrundfärger på sprayburk.

Micke.
Nej jag känner att jag måste hitta på någon annan lösning än att lackera med burk... Det blir juu inte specifikt billigt om man ska använda sig utav Bra sprayfärger med rätt färgkod. De kostar juu trotsallt allt emellan 100-250kr burken. och det går juu åt lite färg. Det har blivit som "spänningar" i plasten efter påbackningar utav släp därav är det bulor i ovankant kofångare samt bucklor runt om dragkroks områden. (Fick detta förklarat för mig utav en lackerare)... Aja jag tackar för svaret iallafall så får vi se hur jag löser detta.

Mvh Torgny
av Torgny77
Lucif3r skrev:
Torgny77 skrev:Tack för svar! Så du tror inte alls på 1-komp färg! Eventuellt hade jag tänkt låna hem farsans kompressor samt lackspruta men vet ej om jag ska våga mig på det!

Inte på så stora delar, nej. Mindre delar, typ handtag, torkararmar eller bättring så funkar det väl ok på.
Sen är det väldigt svårt att få det bra med sprayburk på stora delar överlag.

Själv skulle jag starkt överväga att lämna in den och få det riktigt gjort.
Du kan ju kanske kolla vad dom vill ha för bara lackningen, ingen lagning alltså, och sen kanske hitta en skadefri fångare på skroten för en billigare peng och lämna in den på lack istället.
Har tittat upp detta ca 1000kr ville de ha för bara lackering! Detta pris tar jag vilken dag i veckan som. Så nu ska jag försöka leta rätt på en bättre beggad för att lämmna in på lack! Har varit på returbilen i både Kungsåra och Örebro utan framgång Hittade ingen kofångare som jag kunde anse vara i märkbart bättre skick än den jag hade. :/ Men jag får helt enkelt fortsätta leta.

Några tips på ställen att hålla utkik på? Skulle uppskattas. :)

Mvh Torgny

Startar du kalibreringen efter du bekräftat t[…]

Nej. Har ingen aning om hur man gör det. Bara[…]

Kamremsbyte V70N

Hej. Jag är ny här på forumet, s&a[…]

Hej! På mätarhuset som sitter i bilen f[…]