Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Vad är det som gör att nya bilar reagerar mycket snabbare. Föräldrarna har en v60 t3 148hp eller någon stans där.
Min v70n t5-02 300hp.
Skulle inte ha en chans 0-100kmh.

Så fort man gasar så sugs man lite bakat och man behöver inte gasa upp till 3000b före något händer.
Min v70 kommer inte så snabbt.

vad beror detta på?
annan turbokonfiguration eller dubbelturbo.
Gissar att din T5 liksom alla T5 här karaktären av att ge alla laddning efter 3000 rpm, medan en lättryckar eller dubbelturbo laddar nere från tomgång vilket gör att de blir starkare på lägre varvtal.
En fulltrycksturbo, som på T5, behöver varv och högt luftflöde för att snurra snabbt och bygga tryck.
Dessutom är din motor en skitmotor som aldrig borde kommit i produktion. Har själv haft en och jag är tacksam för att jag inte har kvar den.
liten volym och kort slaglängd gör att man får dåligt vridmoment. Motorn är i princip lika svag som en 2.5T med lättrycksturbo, trots sin höga effekt.
Varva till din bil med så svarar den bättre
Hallå......
v60 t3 148hp 9,6/10.4 sek 0 - 100 km/h
v70 T5 02 250 hk 7.1 sek 0-100 km/h
Skulle du inte fixa det med 300 hk så är det allvarligt fel ?????
VolvoB20 skrev:Hallå......
v60 t3 148hp 9,6/10.4 sek 0 - 100 km/h
v70 T5 02 250 hk 7.1 sek 0-100 km/h
Skulle du inte fixa det med 300hk så är det allvarligt fel ?????

Det e väl mer så att den känns piggare för att den laddar vid start som milktrucker säger.

Så skillnad är alltså att nyare bilen är ofta lätttyckare? Skulle det va fulltryckare så skulle de nya också bli segare vid start?

Kan tyvärr inte hålla med om att det e en skit motor.
E svin nöjd med både motor och kaross och i princip aldrig några större fel.
Snabbare laddtryck helt enkelt.
I princip har de karaktären från en gammal lättryckare men genom bättre turbos och bättre avgasledningssystem kan du få både fördelarna från gamla lätt och fulltryckare i samma motorer.
Beror ju mycket på motorvolymen också. Mindre motorer är rappare på gasen helt enkelt. En S/V70T5 2.3l börjar inte ladda riktigt fören bortåt 3krpm, medans S/V70T5 2.0 av samma årsmodell börjar ladda redan vid 2k(~2.1k börjar min ladda), och har fullt ladd vid 3k.

Skillnaden är att mindre motorer saknar bottenvridet större volymer har, och är således mer beroende av turbon för att komma någonstans :)
Därför är utväxlingen och programvaran byggda för att ge ett tidigt ladd.
Kan man på något sätt få en äldre bil att reagera liknande på gasen? Tex bror hade en s40 05 t5.
Den reagerade betydligt tidigare än min v70.

Min är chippad men den börjar ladda på vid närmare 3000rpm.
av LOB
Jonas_latt skrev:Kan man på något sätt få en äldre bil att reagera liknande på gasen? Tex bror hade en s40 05 t5.

Min 2,5T 193 hk från 1997 har fullt vridmoment redan vid 1800 rpm. Har aldrig sett chip som ändrar effektkurvan till lägre men "tidigare" effekt men det bode väl var möjligt att mappa motorn hos BSR etc... ?
LOB skrev:
Jonas_latt skrev:Kan man på något sätt få en äldre bil att reagera liknande på gasen? Tex bror hade en s40 05 t5.

Min 2,5T 193 hk från 1997 har fullt vridmoment redan vid 1800 rpm. Har aldrig sett chip som ändrar effektkurvan till lägre men "tidigare" effekt men det bode väl var möjligt att mappa motorn hos BSR etc... ?
Ligger inte mjukvaran. Du får modda hårdvaran---

-Kortare avgasvägar i grenrör o topp.
-Kortare insugsvägar i rör och topp
-Lättare turbin i turboaggregatet.
-Mindre mottryck i avgassystemet
-Mindre volym i intercoolerrn
-Lätta svänghjul, vevaxel, stakar o kolvar
-etc.....

S40 T5 är alltid lätttryckare. T5 i S40 och tidiga V70 har helt olika turbo.
Problem med volvo v70-99

Verkar vara en blandad pott. De första verkar[…]

Kan vara vevaxelgivaren som spökar. Sen skada[…]

Ojämn gång.

Elektroniska gasspjället kanske :-/ :-o

Ojämn gång

Smutsig tomgångsventil, luftmassemätare[…]