Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CoolGate
#918610
Tja
Är sugen på att sätta DRL på v70
har en 2011 o en 2012.. men om jag fattat rätt här i tråden så finns det ingen automatisk DRL ännu?
Alltså starta bilen o det är ljust ute så kör den på DRL(dimljuset samt parkeringsljuset)
Sen när det blir mörkt känner den av detta och tänder halvljuset o släcker DRLen..

Men nu får man sitta o trycka manuellt detta?

Varför kan man inte bara då byta ut lamporna till LED i dimljusen och slå på parkeringslysena på dagen? (eller är det för att det lyser parkeringslysen baktill då?)

Spara på Xenon lamporna är ju bra ide.. men fan det kan väl fungera automatiskt?
Användarvisningsbild
av Dogfight
#918722
CoolGate skrev:Tja
Är sugen på att sätta DRL på v70
har en 2011 o en 2012.. men om jag fattat rätt här i tråden så finns det ingen automatisk DRL ännu?
Alltså starta bilen o det är ljust ute så kör den på DRL(dimljuset samt parkeringsljuset)
Sen när det blir mörkt känner den av detta och tänder halvljuset o släcker DRLen..

Men nu får man sitta o trycka manuellt detta?

Varför kan man inte bara då byta ut lamporna till LED i dimljusen och slå på parkeringslysena på dagen? (eller är det för att det lyser parkeringslysen baktill då?)

Spara på Xenon lamporna är ju bra ide.. men fan det kan väl fungera automatiskt?
Problemet e att de LED lamporna som du sätter i dimljusen inte är E godkända vilket de flesta DRL satser är. Dessutom bländar en del av dem då de inte e avsedda att utrustas med LED från början. Automatiken har jag försökt o få till med Volvos hjälp men finns tydligen ingen programmering för att få parkeringsljuset att lysa samtidigt som DRL lamporna som krävs vid eftermontering. Jag använder en sats från Philips och sen sätter jag på parkeringsljuset manuellt vilket tyvärr ger att man glömmer parkeringsljuset titt som tätt.
Dogfight
#918745
Så besvärligt är det inte att köra manuell på/av för det, över två år in nu och jag har glömt det på max tre gånger och alla gånger har jag sett det när jag gått en bit från bilen. Jag menar, man slänger väl ett öga mot bilen en sista gång när man väl gått därifrån? ;)

Och sedan VILL man ha baklysena tända oavsett, djävulens påfund att de ska vara släckta dagtid.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#918762
grillchips skrev:Så besvärligt är det inte att köra manuell på/av
Som jag skrev innan, jag kopplade in automatik 1977 (Flera av er var väl knappt födda då :mrgreen: ) till varselljusen + bakljus för då kom halvljuslagen och det har skött sig själv sedan dess. Det är ju bra konstigt att utvecklingen rusar bakåt och det inte går att fixa anno 2014.
#918838
VolvoB20: Definitivt. Det ska finnas eftermarknadsprylar som man kan bygga lite kring (eBay är bra till mycket) men det har jag ingen kunskap kring. Numera sitter det i muskelminnet att starta o stänga av "DRL", problem uppstod nu när det blev vinterhalvår och det faktiskt är mörkt de tiderna jag är ute och kör. :D
Användarvisningsbild
av Gurra82
#918887
Klara besked! Orkar inte läsa hit och dit. Om jag vill köpa DRL till min V70 2012 och koppla in dessa på min befintliga dimljusknapp i bilen. Skall jag köpa V50:s DRL? Är det bara att byta rakt av?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#918909
grillchips skrev:VolvoB20: Definitivt. Det ska finnas eftermarknadsprylar som man kan bygga lite kring (eBay är bra till mycket) men det har jag ingen kunskap kring. Numera sitter det i muskelminnet att starta o stänga av "DRL", problem uppstod nu när det blev vinterhalvår och det faktiskt är mörkt de tiderna jag är ute och kör. :D
Det jobbiga är väl att man behöver utveckla ny mjukvara till bilens styrsystem om man ska få bilen att tända/släcka parkeringen samtidigt.

För att det ska vara lagligt/vettigt så måste ju parkeringen gå på/av automatiskt och det ligger ju i mjukvaran.
Användarvisningsbild
av ER
#918913
På äldre bilar är det inget problem då parkeringsljuset skall lysa hela tiden liksom bakljusen för att DRL skall vara lagligt. Är ingen skillnad att köra dim+parkeringsljus och DRL+parkering på dessa bilar som ej är typade med DRL annat än att DRL inte får användas vid dålig sikt eller nederbörd så kan man låta baktorkaren styras av backljuskontakten, regnsensorn styra vindrutetorkaren så kan man vidareutveckla detta så DRL byts till halvljus när torkaren åker på.
Att få till mjukvaran är ju mera vilja från resp. tillverkare än tekniskt hinder för det bör ju kunna gå att få till det när man kan få stereon att invertera belysningen på äldre P3-bilar så borde man kunna använda samma sensor och styra DRL med kan tyckas OM viljan finns och låta DRL gå ihop med bakljusen per automatik och styra så det inte går att köra DRL ihop med halvljuset och låta dimljusknappen vara lösning för dom som vill tvinga på halvljuset och då automatiskt slå av DRL. Kan tyckas enkelt fast tydligen svårt att få till.
Ja B20, för Sveriges del är det stort steg åt 180 grader fel kompassriktning oavsett vad man själv anser om DRL:s vara eller inte var, men för övriga Europa är det ett halvt steg åt sidan där det inte finns krav på ens en futtig 1w lampa framåt tidigare och då det inte KRÄVS att bakljusen är tända samt sensor med fördefinierade fasta värden, inte bara variabler där det får justeras efter biltillverkarens egna ideer och tankar, dvs där dom flesta floppar utom Volvo som insett att dels justera sensorn hyfsat och även "råkat" kopplat in bakljusena samtidigt. Fattas bara fet kladdig delvis genomskinlig klisterlapp i synfältet på insidan av framrutan som varnar för felaktig belysning om bilen saknar sensor/felaktigt inställd för Svenska förhållanden och att bakljusen inte är aktiva och det avråds från att ens använda detta inom svea rikes gränser då det inte tillför något vi inte redan har bättre variant av.
Gurra82 skrev:Klara besked! Orkar inte läsa hit och dit. Om jag vill köpa DRL till min V70 2012 och koppla in dessa på min befintliga dimljusknapp i bilen. Skall jag köpa V50:s DRL? Är det bara att byta rakt av?
Ja på fråga 1 och Ja på nr 2.
Alt. leta på skroten där du kan hitta för runt 7-800kr/st OM du hittar dessa då det är från XC70 MY14-.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#918916
ER skrev:På äldre bilar är det inget problem då parkeringsljuset skall lysa hela tiden liksom bakljusen för att DRL skall vara lagligt.
Exakt.
ER skrev:Att få till mjukvaran är ju mera vilja från resp. tillverkare än tekniskt hinder för det bör ju kunna gå att få till det
Tillverkarna lär INTE komma med den mjukvaran, så ska du få till det får du hacka dig in i bilen och utveckla mjukvaran själv. För mig är det definitivt ett tekniskt hinder då jag tycker det är bra mycket krångligare än att koppla in det på en gammal bil när man inte behöver hacka ny mjukvara.
Användarvisningsbild
av Gurra82
#918927
Gurra82 skrev:Klara besked! Orkar inte läsa hit och dit. Om jag vill köpa DRL till min V70 2012 och koppla in dessa på min befintliga dimljusknapp i bilen. Skall jag köpa V50:s DRL? Är det bara att byta rakt av?
Ja på fråga 1 och Ja på nr 2.
Alt. leta på skroten där du kan hitta för runt 7-800kr/st OM du hittar dessa då det är från XC70 MY14-.[/quote]


Tack! :D
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Hoppas att det inte blev allt för dyrt f&oum[…]

V90 -18 T4 Tickande ljud 1500 rpm

Ja det stämmer, min har gått ca 10100 m[…]

Uppdatera mjukvaran

Jag har haft serviceavtal tills bilen blivit minst[…]

Klockfjäder/kontaktrulle????

Har forskat lite i det här då jag snart[…]