Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fyrahjul
Kite skrev:Jag har iofs diselvarianten, men det luktar diesel/avgaser när den används. Känns när man står bredvid bilen.
Ok är lite förvirrad av just denna fråga. Jag har beställt en med bensinvärmare. Problemet är att min bil står i ett garage så jag misstänker att vä'rmaren blir ett problem.

En variant är att jag kör den en stund på morgonen med porten öppen, om det nu fungerar, dvs att det inte blir gaskammare där om jag har den öppen.

Enligt säljaren på Volvo här så säger han att han själv kör sin värmare i en carport utan problem. Det är ju visserligen carport, men han tyckte jag skulle avvakta i frågan om att eventuellt lägga på en elektrisk motorvärmare, för att kolla om det inte fungerar än då i mitt garage. Han tror inte det blir ett problem. Dvs med öppen port.

Jag får helt enkelt prova. Känns olustigt att behöva slänga ut 6000 på en sådan då en värmare ingår :)
Användarvisningsbild
av Kite
Ja testa du. Tänk bara på att avgaserna från värmaren inte går via bilens avgassystem utan det släpps ut direkt vid värmaren, som på V60n sitter vid höger hjulhus. Dvs för bäst effekt (i avseende att minimera lukt/avgaser) får du backa in i garaget.

Dock försvinner väl tyvärr smidigheten med värmaren något om du ändå måste ut till bilen och öppna garageporten...
av fyrahjul
Hur pass dåligt är det för en motor att "kallstarta"? Dvs, att starta en bil i -10 utan motorvärmare. Sliter det fruktansvärt på motor, eller är detta en myt?
av Rudolfs
fyrahjul skrev:
Kite skrev:Jag har iofs diselvarianten, men det luktar diesel/avgaser när den används. Känns när man står bredvid bilen.
Ok är lite förvirrad av just denna fråga. Jag har beställt en med bensinvärmare. Problemet är att min bil står i ett garage så jag misstänker att vä'rmaren blir ett problem.

En variant är att jag kör den en stund på morgonen med porten öppen, om det nu fungerar, dvs att det inte blir gaskammare där om jag har den öppen.

Enligt säljaren på Volvo här så säger han att han själv kör sin värmare i en carport utan problem. Det är ju visserligen carport, men han tyckte jag skulle avvakta i frågan om att eventuellt lägga på en elektrisk motorvärmare, för att kolla om det inte fungerar än då i mitt garage. Han tror inte det blir ett problem. Dvs med öppen port.

Jag får helt enkelt prova. Känns olustigt att behöva slänga ut 6000 på en sådan då en värmare ingår :)
Har du ett eget varmgarage som bilen står i?
av fyrahjul
Rudolfs skrev:
fyrahjul skrev:

Har du ett eget varmgarage som bilen står i?
Det finns ingen värme i det nej, dock lär det väl vara lite varmare i det då det är slutet så att säga. Är typiskt garage för ett radhus :)
av Rådlös
Det beror ju på hur garaget är byggt. Är det mycket sten och betong samt ligger under markytan så är det förmodligen någon grad varmare än utomhusluften. Men är det tunna enkla brädväggar eller plåtpanel så är det lika kallt som på utsidan.
Tag med dig en termometer och mät. Både ute och i garaget.
Det är inte tillrådigt att köra en bränsledriven motorvärmare i ett stängt garage. Satsa på elvärme i stället.
Det finns naturligtvis uppgifter på internet hur mycket mer avgaser en kallstart ger jämfört med en uppvärmd motor. Men jag tror att det är många faktorer som spelar in så det är nog svårt för den som känner till siffrorna att svara exakt. (Jag gör det inte) Detsamma gäller helt säkert motorslitage och merförbrukning av bränsle vid en kallstart. Men Googla om ingen har något bra svar här. Någonstans får du i alla fall ungefärliga riktvärden.
Sedan kan du ju alltid underlätta för bilen. Byt olja och filter inför varje vinter. Och underhållsladda batteriet ofta. Ett bra batteri påverkar i och för sig inte motorns funktion, men höjer motorstatusen i det stora hela. Se till att ha en fungerande termostat. Och tänk på att glykolens medföljande rostskydd har begränsad livslängd, 2 år.
av fyrahjul
Det behöver inte vara varmt i kupén för mig, huvudsaken är som sagt att jag inte sliter på och kallstartar motorn. Om man slår på en bensinvärmare, hinner den värma upp motorn till acceptabel temp (inte kupén) så att den inte far illa på låt oss säga 15 min?

Just denna fråga hittar jag inte svar på.

Problemet för mig är att jag bara har 15-20 min körtid sedan. Så att ha den på i 1 timme kommer ge mig problem med batteriet förmodligen :)
Användarvisningsbild
av LazerHawke
fyrahjul skrev:Det behöver inte vara varmt i kupén för mig, huvudsaken är som sagt att jag inte sliter på och kallstartar motorn. Om man slår på en bensinvärmare, hinner den värma upp motorn till acceptabel temp (inte kupén) så att den inte far illa på låt oss säga 15 min?

Problemet för mig är att jag bara har 15-20 min körtid sedan. Så att ha den på i 1 timme kommer ge mig problem med batteriet förmodligen :)
Om det är typiskt radhusgarage passar det inte bättre med elektrisk???
av fyrahjul
LazerHawke skrev:
fyrahjul skrev:Det behöver inte vara varmt i kupén för mig, huvudsaken är som sagt att jag inte sliter på och kallstartar motorn. Om man slår på en bensinvärmare, hinner den värma upp motorn till acceptabel temp (inte kupén) så att den inte far illa på låt oss säga 15 min?

Om det är typiskt radhusgarage passar det inte bättre med elektrisk???
Jo det har vi redan konstaterat tidigare :) Men jag vill fortfarande ha svar på denna fråga, om det går :) Är ett garage med öppen port. Enligt en kille på en bilverkstad idag släpper den inte ut så mycket avgaser. Om jag minns rätt sa han ca 1 dl bensin förbrukas per timme med en bensinvärmare.
V60 D4 MY15 - till verkstad

Rycker du säkringen så raderas ev,felco[…]

B230F går fett

Nej asså jag vet inte undrade bara om jag ka[…]

Fel efter byte VVT

Hej! Har du återfjädrande drev? Tä[…]

Ta bort motorn från oket och kolla om dina s[…]