Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fyrahjul
Hej! Har en fråga som förmodligen riskeras att klassas som en idiotfråga här :) Jag undrar lite kring bensinvärmare (förmodligen samma svar gällande dieselvärmare). Har nämligen aldrig ägt en så därav lite frågor :)

1. Blir även kupén uppvärmd med en bensinvärmare?

2. Om ja, går det att påverka vilken temperatur man vill uppnå då?

3. Hur lång tid ca behöver en värmare för att kunna värma upp bilen i låt oss säga -10 ute?
av Rudolfs
Halvtimme - timme tror jag dem brukar gå. Kupen blir också varm, njae det tror jag inte att det går o reglera.
Användarvisningsbild
av LazerHawke
fyrahjul skrev:Hej! Har en fråga som förmodligen riskeras att klassas som en idiotfråga här :) Jag undrar lite kring bensinvärmare (förmodligen samma svar gällande dieselvärmare). Har nämligen aldrig ägt en så därav lite frågor :)

1. Blir även kupén uppvärmd med en bensinvärmare?

2. Om ja, går det att påverka vilken temperatur man vill uppnå då?

3. Hur lång tid ca behöver en värmare för att kunna värma upp bilen i låt oss säga -10 ute?
1. Kupén blir varm

2. enligt boken nej!

3. sitter en sensor som känner av hur kallt det är ute och anpassar efter hur länge den måste gå du anser bara tiden du skall åka iväg med bilen
Senast redigerad av 1 LazerHawke, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av LazerHawke
Severin skrev:På vilket sätt kan man påverka tempen? Jag kan inte det.

Ahh ser ju nu att det gäller nyare bilar
kollade boken hade fel där man kan inte reglera värmen.... mindes fel från min förra S60 jag hade för några år sedan :)
av Rådlös
En liten fundering om moderna värmare. Jag hade en Volvo 245 -92. Den hade en Volvo Flygmotor 091B-värmare. Den värmde ju vattnet och pumpade runt i systemet. Digitalteknik såg till att kupéfläkten gick och värmde upp kupén också. Men det var en termostat i kupén* som begränsade fläktens gångtid om det blev för varmt. Det blev inte mer än ca 22°C i kupén. Sedan kunde man ju också ställa ner värmereglaget om man visste kvällen innan att "det blir bara måttligt kallt i morgon". (Jag hade ingen AC)

Hur är värmaranläggningen i dagens bilar? Går kupéfläkten och blåser varmluft genom kupéelementet? Eller blåser det varmluft direkt från värmaren?

*Jag vet att det finns åsikter om att det inte fanns någon kupétermostat på 091B, på det här forumet. Men dels läste jag det i manualen till värmaren och sedan märkte jag dessutom av dess funktion. Den skulle enligt manualen sitta under höger framsäte. Eftersom jag inte behövde tvivla på dess existens hade jag ingen anledning att kolla om den verkligen fanns där. Så jag såg den aldrig. Det räckte för mig att konstatera att den fungerade som avsett.
Användarvisningsbild
av Kite
Ja det är kupefläkten i bilen som blåser. Värmaren värmer vattnet, sen finns en pump som pumpar runt vattnet genom motorn och värmeväxlaren till kupén.
Ställer man in en tid så anpassar bilen gångtid för att det ska vara bra vid inställd tid men det finns ingen reglering på det utan den uppskattar enbart tiden.
av fyrahjul
Ok tack för all info! Det jag skulle vilja veta är, hur mycket bensinångor ger den i från sig när den står på? Känner man typ bensinlukt om man går bredvid den?
Volvo xc90 2017 d5 R design

Tack för hjälpen.

V60 D4 MY15 - till verkstad

Rycker du säkringen så raderas ev,fel[…]

B230F går fett

Nej asså jag vet inte undrade bara om jag ka[…]

Fel efter byte VVT

Hej! Har du återfjädrande drev? Tä[…]