- sön 16 nov 2014, 21:27
Camel skrev:När jag tog körkort år 1900-kallt så frågade jag min trafiklärare hur man skulle göra i en sådan här situation. Man skall inte bromsa. Istället skall man ta ut avståndet till framförvarande fordon så att man slipper tvärnita och därmed bli påkörd. I praktiken kan det ju innebära att man måste ned i krypfart.ER skrev: /.../Då slår man på backljusen a la SÄPO-style försedda med 18W LED/per st. man har kopplat via separat brytare utöver ordinarie backljuskrets.Frågan är om det ens är olagligt att signalera till bakomvarande som ligger för nära. Att någon agerar rövplåster är mycket farligt för säkerheten. Det betyder att fara enligt lagens mening borde föreligga. Och trafikförordningen säger att förare måste avge signal för att förebygga eller avvärja fara. Det är inte ens frivilligt om fara föreligger. Allt beror ju på lagens definition av fara.
Trafikförordningen skrev:3 kap. Bestämmelser för trafik med fordon
Signaler och tecken
64 § När det behövs för att förebygga eller avvärja fara, skall en förare ge ljud- eller ljussignaler eller på något annat lämpligt sätt väcka andra trafikanters uppmärksamhet. Signaler får inte ges längre än nödvändigt.
"I didn't hear the question but the answer is aliens"