Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Micce1980
De vad jag vet vanligaste platserna:

- I reservhjulsbaljan
- I något fack i bilen
- Hos förra ägaren :wink:
av d5summum
Har tittat i reservhjulsbaljan, alla fack inne i bilen som jag hittat, under sätena fram.

Har inte letat hos förra ägaren som är Bilia. Borde inte dom få rota fram en ny? Haft bilen en vecka.
av ansjo
De har säkert missat att lägga den i bilen, kolla med dem :).
av AndS
Min låg i en påse tillsammans med de fyra vanliga bultarna.
av Rådlös
I reservdäcket, som finns under golvet i bagageutrymmet, lyft på båda locken, skall det finnas en frigolitskiva. Så stor att den passar in i reservhjulsfälgen. Den skall innehålla en saxdomkraft, en fast vinklad nyckel (teleskopisk) för fälgbultarna och (i mitt fall) nyckeln till dom låsbara fälgbultarna. Även om du inte har låsbara fälgbultar så finns facket i frigolitskivan där ändå. Dessutom en bogseringsögla avsedd att skruvas in på särskillda platser, små fyrkantiga luckor fram eller bak på bilen. Är bilen dessutom en FFV, skall du ha en anslutningskabel till motorvärmaren också. Sedan finns även en fästanordning för hela den här frigolitskivan, några plåtbitar och en vingmutter, men dom hör ju bara till frigoliten.
Om du går igenom detta och något saknas så kräv att dessa saker skall finnas med.
av d5summum
Har hittat frigolitskivan och uttaget där det ser ut som en hylsa ska sitta men det är tomt där, ögla, domkraft och hjulnyckel finns däremot på plats.
Frigiliten sitter fast med en stor rund plastmutter typ.

Vad FFV är vet jag inte, men någon kabel finns ej, däremot en däckpåse till reservhjulet, en reflexväst och inte mindre än 5 isskrapor
av Rådlös
FFV betyder Flexifuel Vehicle, alltså i dagligt tal Etanolbil.
Eftersom alla Volvo FFV är fabriksutrustade med elektrisk motorvärmare, så skall också anslutningskabeln finnas med.
Jag tänkte en liten stund att Bilia har använt din bil som reservdelsbil, men om någon stjäl nyckeln utan att samtidigt stjäla alla fyra låsbultarna så kan man ju undra hur vederbörande är funtad?
Gå tillbaka till Bilia och klaga.
av d5summum
Jaha, ok. Min är en D5a med dieselvärmare.
Ska ringa Bilia imorgon och höra vad dom säger.
Användarvisningsbild
av Wolfyswe
Ett tips, när du hittat bultarna så ta det försiktigt när du tar bort bultarna och sedan monterar du
riktiga låsbultar som du så klart köpt i förväg.
Detta kommer spara dig mycket huvudvärk vid hjulbyte eftersom Volvos bultar är av usel kvalité
och till sist måste borras bort då de inte kommer gå att ta av.
Elpriset

2700kr för drygt 1000kWh här, elhandel v[…]

Transmissionsolja till M66

ok, då låter Castrol:en som ett altern[…]

Hej! Bränslepumpen under förarstolen slu[…]

Hej! Fråga 1: Är det svårt att by[…]