Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av flyvert
Hej,

Jag upplever ett dovt missljud / transmissionsljud i min V70 AWD -04 som gått c:a 5000 mil.
Ljudet upplevs som om det kommer från bakaxel eller fördelningslådan och kulminerar vid c:a 60 km/h, men är märkbart även vid normal landsvägsfart.

Dags för renovering? :cry:
av andezon
är det när det är mycket vatten ute?
Användarvisningsbild
av flyvert
Nej, ljudet finns där oberoende av nederbörd. Ohörbart under 40 km/h, värst runt 60 och märkbart i landsvägsfart.

Jag skiftade till sommardäck nyligen och det blev varken bättre eller sämre.

Tänkte bjuda verkar'n på den lokala volvoverkstaden på en provtur och be honom lyssna efter och säga vad han tror - det vore synd om en så pass ny bil skall börja låta som farsans gamla T24 redan på andra året.

Om det skulle kräva åtgärd står väl maskingarantin för den?
Användarvisningsbild
av Mats
flyvert skrev:Nej, ljudet finns där oberoende av nederbörd. Ohörbart under 40 km/h, värst runt 60 och märkbart i landsvägsfart.

Jag skiftade till sommardäck nyligen och det blev varken bättre eller sämre.

Tänkte bjuda verkar'n på den lokala volvoverkstaden på en provtur och be honom lyssna efter och säga vad han tror - det vore synd om en så pass ny bil skall börja låta som farsans gamla T24 redan på andra året.

Om det skulle kräva åtgärd står väl maskingarantin för den?
Du har nybilsgaranti.
Annars gäller såklart maskinskadegarantin.
Användarvisningsbild
av flyvert
Ljudet visade sig komma från ett defekt hjullager vänster bak.

Inte så ovanligt enligt verkstan som motvilligt erkände att detta är ett känt problem på 04:or... :cry:

Nu byter dom det lagret - men när går nästa (sannolikheten att dom kommer från samma batch är väl överhängande)?

Ersätts inte kostnadsfritt efter att nybilsgarantin gått ut.

Är det någon som har erfarenhet av strejkande lager när garantin precis gått ut och bilen knappt gjort 5000 mil? Har ni tvingats betala?

När det gäller rost: -Borsta bort med st[…]

LED - bländande halvljus

Vid det här laget kan jag direkt se om det &[…]

@lennarte , Precis, det är 3500 kg på […]

Du kan köpa satsen själv, hårdvara[…]