- ons 07 mar 2007, 19:54
Som jag sa tidigare. Ljudet kan skilja mellan olika bilar. Vissa har mer vissa har mindre. Svårigheten i konstruktionen på denna typ av motorupphängning är ofta valet mellan vibretioner från motorn som känns i karossen eller en mjuk upphängning som kan ha ett viss spel.
poseidon skrev:Frigge skrev:Igår var jag, verkstadschefen och verkmästaren ute och åkte i min bil. Första växlingen - klonk, andra växlingen - klonk. De var helt klart med på att det klonkade.MulleMullvad skrev:
Allmän åsikt: bilar i kvartsmiljonklassen ska vare sig klonka eller ge ifrån sig några andra missljud.
Ja eller hur :roll: . Försök med den om du kan, vi pratar ändå rörliga delar med olika typer av upphängningar i gummi osv. Ge mig vilken bil som helst så ska jag bevisa att det går att få allt att låta.
Vi tog en annan bil, dock ingen 2.0D utan en 1.8F eftersom de inte har andra bilar på Volvo :?:
Ok, om man verkligen anstränger sig kan man höra ett litet metalliskt ljud men då måste man ha radio å fläkt avstängda och vara helt tyst. I min bil kan man ha radio på och sitta i baksätet och ändå höra klonkandet.
Så många Volvobilar som jag provkörde innan vi valde 2.0D ( valde mellan 1.8F och 2.0D) så vore det konstigt om jag inte skulle hört klonkandet innan. Vi körde båda typerna i Norrtälje, Södertälje, Slagsta, Haga Norra. Detta för att dels förhandla pris, dels för att det var otroligt svårt att bestämma sig. En tråkig seg 1.8F men lite billigare mot en dyrare men otroligt mer körglad 2.0D - trodde jag iaf. :evil:
Som jag sa tidigare. Ljudet kan skilja mellan olika bilar. Vissa har mer vissa har mindre. Svårigheten i konstruktionen på denna typ av motorupphängning är ofta valet mellan vibretioner från motorn som känns i karossen eller en mjuk upphängning som kan ha ett viss spel.
/Frigge
Ps. Skicka helst inte frågor på PM. Ta det i Forumet istället. Ds
Ps. Skicka helst inte frågor på PM. Ta det i Forumet istället. Ds