Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Det är väl brottom att få ut vattnet, fryser det så sprängs ju torpedväggen sönder och det kan inte vara bra.

Jag har sett andra ställen där vatten har blitt stående i bilen och sedan sprängt sönder omgivningen när frosten kom.
Användarvisningsbild
av gooose
Vattnet ligger inne i en stålbalk så ingen risk för sprängd anka

Men när isen åker fram o tillbaka så låter det rätt lattjo

Hade en bil som hade is inne i balken och just då visste jag inte vad som bankade vid sväng men jag hittade inte felet och bad bilägaren
om att få ha kvar bilen till dagen efter för att fortsätta leta efter ljudet dagen efter

Jag blev ju rätt förvånad när ljudet var borta dagen efter och denna kärra hade inte så mycket vatten att det skvalpade så det hördes

Det är balken i underkant V-rutan som vattnet kommer in i borra hål i underkant/ytterkant och rostskydda så kommer vattnet ut av sej själv när du hissar upp
bilen på ena sidan

//Gooose
av CMD
Hur är de med dessa fel, både balken och avrinningen från klimatanläggningen, är dom åtgärdade efter nått visst tillverkningsdatum?
av oldtimersmc
mortimer skrev:Den som söker han finner :=)
Den som söker skall finna.

Korrekt citat från
Matteus 7:7 ...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
gooose skrev:Vattnet ligger inne i en stålbalk så ingen risk för sprängd anka
Hmmm... Jag hade en grov fyrkantsbalk som det rann in vatten i. När det frös till blev fyrkantsbalken expanderade till formen av ett runt rör. Is har rätt bra sprängkraft, motorblock tex blir ju bara skräp kvar när det fryser.
Användarvisningsbild
av gooose
För att få sprängverkan måste utrymmet vara "fullt" så att isen inte kan expandera utan att trycka sönder något
I detta fall så läcker vattnet in i balken och den bliR inte så full av detta läckage utan det rinner ut när du kör genom springan som det kommer in genom så att
balken blir inte full till 100%
Man borrar oftast bara hål så att vattnet inte samlas i balken utan rinner igenom och rostskyddar balken

//Gooose
av CMD
gooose skrev:För att få sprängverkan måste utrymmet vara "fullt" så att isen inte kan expandera utan att trycka sönder något
I detta fall så läcker vattnet in i balken och den bliR inte så full av detta läckage utan det rinner ut när du kör genom springan som det kommer in genom så att
balken blir inte full till 100%
Man borrar oftast bara hål så att vattnet inte samlas i balken utan rinner igenom och rostskyddar balken

//Gooose
Är detta gjort direkt från fabrik efter någon viss tillverkningsmånad?
Användarvisningsbild
av gooose
Det är nog mer så att vatten letar sej in i balken genom skarv som är kittad och om kittet ej tätar som det skall så kommer vattnet in
Inget direkt vanligt fenomen mao,,,,

Lösningen för att få bort vattnet är ju borra hål

//Gooose
av slop
Lossa hjulen och skärmarna. snett uppåt bakåt mot dörren finns två plåtar där löv och annat samlats och täppt igen så att regnvatten samlades upp i torpedväggen. På höger sida av bilen kan man behöva lossa värmare.
Några liter rann ut på vardera sida. Detta felet borde inte hända igen på 7 år sa han som fixade detta. Man gjorde alltså inget annat än att rensa. Inga borrade hål eller tätningar.
Hoppas detta hjälper någon att spara 1100 kr.
Ljudet av vatten verkar iallafall vara borta, ska kontrollera mera vid tid.
plus till Rejmes för snabb fix i alla fall. =)
Elpriset

2700kr för drygt 1000kWh här, elhandel v[…]

Transmissionsolja till M66

ok, då låter Castrol:en som ett altern[…]

Hej! Bränslepumpen under förarstolen slu[…]

Hej! Fråga 1: Är det svårt att by[…]