Jag brukar inte ställa mig på bromsen, däremot duttar jag gärna på den lite frenetiskt. Det brukar allt som oftast inte hjälpa av någon märklig anledning. Lite varningsblinkers kanske vore på sin plats?
Annars har det ju diskuterats här på forumet om att montera en stark LED bakåt, det är ju också ett alternativ bland många. :D
Nuvarande: Tesla Model 3 SR+ MY21
Tidigare: Mini Cooper SE MY22 - Leasad Volvo V90 T5 R-design MY18 - Såld Volvo V50 1.8F MY08 - Såld VW Golf 3 GT '94 - Såld
Jag är väldigt sugen på lite extra backljus på min bil.. De e så mörkt hemma på gården ibland.. Jag sätter det då på egen knapp.. Och tänk om man skulle råka komma åt den när man har nån för nära bakom.. Ops!
Att tvärnita försöker jag hålla mig ifrån.. Men det har hänt när en liten brake check inte funkat att jag släppt gasen och kört väääääldigt sakts förbi det jag körde om. (för det är ju inte så säkert att köra fort när någon ligger så nära.)
Polestar 2 Dual Motor MY24
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13
grillchips skrev:Annars har det ju diskuterats här på forumet om att montera en stark LED bakåt, det är ju också ett alternativ bland många. :D
Har ju en likadan av dessa som visas massor av här i videon
Lyser som bara f-n. Har använt de på något "rövplåster" någon gång. Denne ogillade ljuset starkt. :D Hade lite behov av den i Norge i somras pga älgar nära vägen med gott resultat. Inväntar nu nästa snöstorm då kommer iaf jag synas om jag blir stående.
grillchips skrev:Annars har det ju diskuterats här på forumet om att montera en stark LED bakåt, det är ju också ett alternativ bland många. :D
Lyser som bara f-n. Har använt de på något "rövplåster" någon gång. Denne ogillade ljuset starkt. :D Hade lite behov av den i Norge i somras pga älgar nära vägen med gott resultat. Inväntar nu nästa snöstorm då kommer iaf jag synas om jag blir stående.
Säkert bra att ha, men det är inte lagligt att ha på din vanliga bil och använda om den inte uppfyller lite regler. Har förvisso inte kikat om det du pekar på uppfyller dom.
Sen var det ju att ha den på sin vanliga bil som inte är tillåtet. OM du nu inte utför någon som helst verksamhet med bilen.
26 kap. Varningslykta
Övergripande krav
1 § Fordon som enligt Vägverkets föreskrifter (VVFS 1994:38) om användning av vissa varningsanordningar får ha varningslykta, skall i sådant fall ha varningslykta som avger orangegult ljus i alla riktningar i horisontalplanet som ger intryck av att vara blinkande.
2 § Varningslykta skall vara
1. typgodkänd enligt ECE-reglemente 65, eller
2. typgodkänd av Vägverket eller Trafiksäkerhetsverket.
När och av vem får det användas då?
VVFS 1994:38[8]:
Lyktor som avger orangegult ljus och som är särskilt anordnade som varningsanordningar (varningslyktor) får användas på fordon a) i väghållningsarbete eller liknande arbete b) vid bärgning och transport av bärgat fordon c) i samband med fordonskontroll eller motsvarande d) vid olycksplats eller motsvarande e) när fordonsbredden inklusive utrustning eller redskap överstiger 3 meter f) när varningslykta föreskrivits som särskilt villkor för färd på väg g) i andra med a‑f jämförliga fall. Varningslykta får användas endast om det behövs för att varna andra för att fordonet på grund av verksamheten eller förhållandena måste ställas upp eller föras så att det kan utgöra hinder eller fara för övrig trafik.
Det värsta jag råkat ut för rörande "rövplåster" (stolpiller, kanske?) var en lastbil som valde att utnyttja drag-effekten från min Fiat Uno på 5 m avstånd. Jag körde 80 på 70 -väg och tände till slut bromsljusen ett par gånger, blinkade med varningsblinkers men puckot fattade tydligen inte den fina vinken. Till slut lade jag bara ur växeln och lät bilen rulla till stopp (lite trafik, goda chanser till omkörning). Han väntade till vi stannat och gjorde sedan en passage. Man undrar verkligen... bara att beklaga läget kanske när det blir sådana fel i tankeverksamheten..
rid54 skrev: /.../ en lastbil som valde att utnyttja drag-effekten från min Fiat Uno på 5 m avstånd.
Man kan ju inte låta bli att fundera på hur man tänker. Eller inte tänker. Det blir ju ingen astronomisk minskning av luftmotståndets inverkan för lastbilen precis... Ett solklart fall av kriminellt beteende. När man läser om sådant här beteende av en lastbilsförare blir man rent ut sagt förbannad.
낙타 S90 T4P MY20 + XC40 T2 MA MY21 + Versys 1000 MY22 "What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."
rid54 skrev:Har det inte funnits stickers: "Kan du läsa det här ligger du för nära" , typ. Vore skönt att återuppliva med ny teknologi. Med min gamla LandRover brukade jag mest ställa mig på bromspedalen, men nyare bilar är mjukare i ändarna.
Även fast det är på engelska så borde folk förstå.
Något jag tycker är allarmerande är att väldigt många ligger med ett hjulpar aver mittlinjen trots möte! Precis som folk inte fattar vad
som händer vid en frontalkrock! :-O)
Många stora fordon som tar sig den friheten... trots att det finns plats kvar åt höger. (Har man inte så bra koll på sitt fordon så man kan hålla sig i sitt körfält kanske man inte ska köra lastbil/buss.) Finns såklart undantag för större fordon där dom måste.. men då bör det ju ske i en fart som inte riskerar att mosa nån..
Jag stör mig också på de som inte går över med hela bilen i vänstra filen vid omkörning utan kör om så nära det bara går, eller så man själv måste flytta sig till höger för att rädda sin backspegel.
Polestar 2 Dual Motor MY24
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13