Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Buske
Andreasace skrev:Tror inte det kom ut ngn bra patch till 2013d, därav stannade det till 2013b och sedan gick till 2014a.
Fick du in 2013, så bör du få in 2014, då kraven är relativt samma.
Vad händer med din 2014?

Installationen avbryts efter ett tag och det står "VIDA NOT OK".

Följande står i installations-loggen.
Spoiler »

Lyckades dock få igång 2013D till den grad att jag kan logga in.
När jag loggar in möts jag av HTTP error 500.

Edit: Kör med Win7 64 pro.
Har installerat Microsoft SQL 2008 samt Java.
Användarvisningsbild
av P210
Din installation av MSQL går åt pepparn av någon anledning.
2014-11-13 00:45:37 [ERROR] [install.doinstall.check.installed.version.is.localdb.attached.accessserver.is.attached] [FINISHED] [NOK] [TOTAL TIME: 00:00:15.9850224]
Microsoft.SqlServer.Management.Common.ConnectionFailureException: Failed to connect to server (local)\Vida. --->
Då den här tråden är alldeles för lång för att alla nya användare ska orka läsa ska jag upprepa mina erfarenheter/sammanfattningar (jag läste hela denna tråden och många andra forum innan jag efter många installationstimmar fick mitt VIDA/DICE att fungera....

***********************************************************************************************************************
:!: :!: :!: VIDA är EXTREMT känsligt på JAVA / SQL Server / .net kombinationen. :!: :!: :!:
***********************************************************************************************************************
Om inte denna miljö är helt i sin ordning får man budskapet "VIDA INTE OK", JAVA/.net mm installeras först under VIDAinstallationen och checkas senare, är det inte ok fungerar inte installationen...

Enklast är att skapa en virtuell dator i datorn (tex WMware, förklaringar finns i tråden, jag upprepar inte!)
När man har en färsk nyinstallerad XP SP3 som en fil i den virtuella datorn sparar man en kopia på den och fortsätter installera VIDA mm på denna, skiter det sig får du istället för att installera Windows mm igen bara kopiera in en oförstörd kopia på XP och testa på nytt, sparar måånga timmars installationsarbete!!

Min konfiguration i WMware ser ut så här, installationsordning;
- Win XP PRO SP3 SWE
-Microsoft .NET 2.0SP2, 3.0SP2 & 3.5SP1 (ANVÄND INTE .NET 4)
-Microsoft SQL Server 2005 (endast centrala funktioner), sedan uppdatera med 2008 R2 uppdatering & Native Client
-MSXML 6
-IE8 Utan Service Pack eller uppdateringar
-Inga Hotfixes eller uppdateringar efter XP SP3
-Du Behöver installera "Windows Installer" HotFix
-JAVA 7 uppdatering 25 (uppdatera aldrig !!!)
Sist - VIDA 2012B
SE TILL ATT DEN VIRTUELLA DATORN INTE HAR AUTOMATISKA UPPDATERINGAR PÅ, ELLER INTERNETANSLUTNING TILLGÄNGLIGT - UPPDATERINGAR KAN PAJA DIN FUNGERANDE ISTALLATION!!!

Om inte allt under installationen slutar helt rätt att det kommer oftast inte låta dig installera VIDA alls, eller med budskapet "VIDA INTE OK", men om allt misslyckas totalt har jag lyckades en gång med "VIDA OK" bara för att de interna kommunikationen mellan VIDA och DiCE inte fungerade alls (mycket frustrerande! !)
av Buske
Lyckades tillslut installera 2012D.
Ny har jag dock stött på ett nytt problem. Jag får ingen som helst kontakt med DiCE-enheten.
Går jag in i Vida och kollar så får jag ett rött kryss som jag har sett att flera andra har fått.
Kollar jag i DiCE Diagnostic syns där ingenting.
Har testat med olika drivrutiner, allt från 2012A till den medföljande 2014A som ligger på skivan.

Kan konstatera att det är en "ful"-DiCE då alla lampor lyser blått samt startar med endast usb-kontakten inkopplad.

Blir nog till att skicka tillbaka skiten..
av Ajajaja
Kanske aningen OT.. Men, kan användandet av en Kina-Dice på något sätt påverka garantin på bilen? Jag tänker inte försöka mig på att göra några förändringar utan ska endast göra en utläsning för att se om det ev finns några felkoder i den.
av Andreasace
Buske skrev:Lyckades tillslut installera 2012D.
Ny har jag dock stött på ett nytt problem. Jag får ingen som helst kontakt med DiCE-enheten.
Går jag in i Vida och kollar så får jag ett rött kryss som jag har sett att flera andra har fått.
Kollar jag i DiCE Diagnostic syns där ingenting.
Har testat med olika drivrutiner, allt från 2012A till den medföljande 2014A som ligger på skivan.

Kan konstatera att det är en "ful"-DiCE då alla lampor lyser blått samt startar med endast usb-kontakten inkopplad.

Blir nog till att skicka tillbaka skiten..
Yes, du har en ful DICE som brukar vara svår att få igång..
Vet dock inte om dem ändrat på sig på 2 år, men dem anv billigare chip, så man är tvungen att ladda hem någon drivrutin för dessa ( vet dock ej vilken)
Sedan brukar man vara låst till just deras version av vida som medföljer.

Ang det röda krysset i VIDA så brukar det vara antingen Internet Explorer 11 samt den senaste versionen av framework 4.5.1
Ie11 fungerar med vida 2014a och uppåt i Win 7 miljö.

Man kan köra en virtuell dator med windows xp, och då brukar man kunna lösa dem flesta problem.
Dock är detta resurskrävande.
Du har ett win 7 som ska drivas och sedan ett virtuellt xp som ska tugga RAM minne så VIDA brukar gå slött.
Har man endast 4GB RAM och sedan ska köra virtuellt så har man det tufft.

Jag tycker/föreslår att man annars blåser datorn med en ny win 7 installation och sedan uppdaterar med försiktighet och installerar VIDA
Användarvisningsbild
av LeifA
Jag blåste datorn och la i Win7pro och expl8 och stängde av uppdateringar.
Funkar perfekt,inga konstigheter. Jag har 2013D.
Användarvisningsbild
av Dede
Har lyckats få in VIDA 2012D på burken nu. Testat en massa varianter utan att få det till att lyckas.
La in det på engelska men funderar på om det inte hade varit bra att köra det på svenska.
Vågar man testa installera om det eller är risken att det strular till det?
Vad hade man vunnit på att köra med 2014A som jag tror var den som följde med?
Användarvisningsbild
av Perra83
Som jag har förstått så kan man köra XP läge i Win7 pro.

Det var länge sedan jag gjorde det. Om man har startat XP läget och gjort någon uppdatering där kan man återställa XP läget till sitt ursprung?

Har Win7 Pro på en gammal bärbar. Intel i3 processor 8gb ram och 240gb SSD. Det bör funger va?
av Tottoman
Hej på er alla! Detta får bli mitt första inlägg här på forumet, tjuvläst har jag dock gjort länge. :D

Jag beställde häromdagen en sådan här: http://korta.nu/Uw2

Vad jag förstår ska den vara en av de pålitligare bland alla kopior.

Jag har idag en fungerande installation med Vida 2012D, fungerar det att bara köra med denna på den installationen, eller kräver den att man installerar från den medföljande skivan?
Användarvisningsbild
av Perra83
Tottoman skrev:Hej på er alla! Detta får bli mitt första inlägg här på forumet, tjuvläst har jag dock gjort länge. :D

Jag beställde häromdagen en sådan här: http://korta.nu/Uw2

Vad jag förstår ska den vara en av de pålitligare bland alla kopior.

Jag har idag en fungerande installation med Vida 2012D, fungerar det att bara köra med denna på den installationen, eller kräver den att man installerar från den medföljande skivan?

Ja beställde förra veckan från Ali och den kom idag. Vida 2014 är väl ändå bättre även om 2012 skulle fungera.
  • 1
  • 141
  • 142
  • 143
  • 144
  • 145
  • 241

Enda gången det märks någon skill[…]

Jaha, det är en större modell ser jag. U[…]

Bilder

Tack! Med andra ord går inget att justera […]