Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Toxcity
Fick tips på vart man kunde köpa nya bromsrör, mekonomen säljer ju färdiga bromsrör för 99spänn styck för båda sidor färdigkonade och muttrar redan på. Köpte mig två sådana så det lär ju vara bra mycket lättare denna vägen.

Tack för all hjälp! :)
av Andis
Absolut det bästa att byta hela röret. Helt rätt beslut.

Jag skulle inte lita på en skarvhylsa på ett stålrör. Dom brukar ju vara så klena att det inte går att spänna konan så den pressas in i stålröret och gör att det inte kan glida av.

Detta gäller skarvhylsor i mässingliknade material. Kanske det finns i stål som går att spänna rejält utan att gå sönder.

Bromsarna är viktiga att dom fungerar i nöd och jag tror inte på en skarv hylsa som inte pressat ihop stålröret så den inte kan glida av.

Dom skarvhylsor jag testat har varit för klena och går sönder innan dom pressat stålröret. Men vist kan det vara tätt. Men så länge röret inte är presst kan det glida isär vid högt tryck. Exempelvis en panik bromsning.

Men har ni lyckats lägg gärna upp kort. Skulle vara kul att se bild bevis i så fall. Mina skarv hylsor gick sönder vid test.
av Toxcity
Haha ja, tro mig om det lyckas så ska det f*n skrytas. Kommer få sådan ego boost så det inte är sant ;)

Ps. var och hämtade rören idag så skall testa imorgon om man får loss skiten, om inte så får far min ta på sig uppgiften att dra till Biltema och köpa en sats med öppna ringnycklar samt en rörbändare eller vad dom nu kallas :)
av Toxcity
Sådär ja! Då vart det klart! Om någon annan vill göra det så är det bara att såga av muttern nere i hjulhuset(om ni rundat den) och sedan skaffa er riktiga hylsnycklar(annars hade jag inte klarat detta).

Så här blev det tillslut:
Sågade av skiten
Spoiler »
När det vart klart på vänsterisdan
Spoiler »
Spoiler »
Och höger:
Spoiler »
Spoiler »
Behövdes inte direkt en verkstad ;)
Spoiler »
Användarvisningsbild
av lennarte
Snyggt jobbat
Det är faktiskt ganska många saker man kan göra själv men "vanliga enkla" verktyg. Man måste dock "veta vad man gör" för det kan ju lätt bli fel. Det är ju trots allt ganska viktigt att det blir "rätt och riktigt" när det gäller bromsar. Hoppas nu att du får "luftat" bromsarna ordentligt och att du samtidigt bytt ut all bromsvätska mot ny, så behöver du inte tänka på den saken på några år.

Mvh
Lennart
av Toxcity
lennarte skrev:Snyggt jobbat
Det är faktiskt ganska många saker man kan göra själv men "vanliga enkla" verktyg. Man måste dock "veta vad man gör" för det kan ju lätt bli fel. Det är ju trots allt ganska viktigt att det blir "rätt och riktigt" när det gäller bromsar. Hoppas nu att du får "luftat" bromsarna ordentligt och att du samtidigt bytt ut all bromsvätska mot ny, så behöver du inte tänka på den saken på några år.

Mvh
Lennart
Ska ut och fylla på bromsvätska imorgon och lufta hela systemet, pedalen faller hela vägen ner till botten just nu eftersom mycket av den bromsvätskan som jag hade i från början läkte ut eftersom jag försökt många månader tidigare och sedan lämnat bilen över natten med läkande rör. Skulle dock vilja påstå att det var bra på sitt eget sätt eftersom det inte var mycket bromsvätska att brottas med när jag väl bytte rören.

Detta var inte svårt alls, tog mig runt 4 timmar på vänster fram(eftersom det var första gången och jag provade mig fram men också för att den sidan var svårare att böja röret till en bra position) och sedan tog jag höger fram nästa dag vilket tog mig typ 30-45 minuter.

Ska hålla nogrann koll på om det läcker vid ändarna osv ett tag framöver så man kan vara säker på att bromsarna finns när man behöver dom :-)-)
Ett tips till nästa gång är att montera en planka/rör eller vad som passar mellan stolen och bromspedalen så pedalen sitter i nertryktläge under jobbet, då behöver man bara lufta den sidan man jobbat på då kolven i huvudcylindern täpper till bromsvätskns väg från behållare o ner till resten av systemet :D
Volvo car UX

Inte jag heller på 25'a

Har fått ett ungefärligt pris: 5.640 kr[…]

Stefans 968

@StefanN , Nu hittar du bara på för at[…]

Har bromsskivor från Brembo på b&ari[…]