Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bjornw
Bilar som går på "vatten" har det pratats om länge. Här är väl första realistiska försöket.
Även om tankar på 2x200l känns tungt borde det gå att få ner vikt och öka verkningsgraden på sikt. Hoppas de lyckas!

http://www.nanoflowcell.com
av rid54
Alltså...: Vatten (H2O) kan inte användas för energiutvinning i lokala system. Vatten är en reaktionsprodukt av väte (H²) och syre (O²). Dess bildningsenergi (dvs det man får ut i energi när väte brinner i syre) är enorm, vilket innebär att det krävs enorm energi att sönderdela vattnet i syre (O) och väte (H ). Vattnet som sådant är en mycket speciellt och egenartat ämne. Man kan använda det i förbrännningsmotorer för att sänka förbränningstemperatur och öka resttrycket (det finns artiklar på Wikipedia), men det finns ingen rimlig metod att använda det som bränsle. Vatten kan användas som enegibärare och som tryckmedium och andra saker, men det kan inte alstra energi. Den som läst kemi på gymnasienivå behöver inte bekymra sig om tyska artiklar i ärendet.
Användarvisningsbild
av bjornw
Förstår inte riktigt vad du vill ha sagt, du har rätt, men principen i nanoflowcell är inte det du beskriver utan den använder vatten som bärare av joner i någon form. Cellen funkar alltså som ett batteri med flytande medium, inte en vätgascell. Sidan går att få på engelska och om du läser lite till ser du att principen är att man tankar bilen med laddat vatten.
Vilken verkningsgrad laddningen av vattnet ger framgår inte, vd jag sett hittills.

Lite mer i ämnet:
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Flow_battery
av rid54
Aha! Min dåliga tyska kan ha bidragit till att jag inte fattade upplägget... Batterier med energin lagrad i elektrolyten är en intressant idé och kan man lyckas där blir nog många lyckliga.

Har letat ett spöke i min 1988 240 med vanlig[…]

Stort tack för alla tips och länkar, pre[…]

Saknar Android Auto

Det finns enbart Apple CarPlay att köpa m&o[…]

Rimligt är att bilfirman gör felsök[…]