NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CabBO
Nu har Bilprovningen sagt att min fjäder på vänster sida fram måste bytas. Den har gått av.
Mina frågor till er är om det är svårt att göra själv? Var köper man den bäst och billigast?
Volvo/Bilia tar 1188 kr/st för dom.
av dieselputte
Bytte på min V50 för några dagar sedan, inte så svårt om man har rätta verktygen.

Måste verktyg: Pallbock, kompressions verktyg för fjädrar (Biltema), momentnyckel + ev specialhylsa för fjäderbenets kolvmutter, ev spindelledsavdragare, hylsnyckelsats, slägghammare, liten hydraulisk domkraft (för att pressa ur fjäderbenet från spindel, går att knacka, men klart lättare med liten domkraft 90 kr hos Clas Olsson)

Fjäder köpte jag från skruvat.se , strax över 500kr /st, säkert inte samma, men kolla hemsidan. OBS!!! BYT BÅDE HÖGER OCH VÄNSTER , har den ena gått går ofta den andra omgående. Räkna med att fjäderbenslagret är dåligt, så köp nya sådana också. Stötdämparna kan du ju avgöra genom att gunga bilen.

Här finns en bra instruktion http://accessories.volvocars.com/Access ... 1/V50_2008
V60(19-) Cross Country US Import

Hej Jag är lite sugen på att importer[…]

Det är för dåligt, men hoppas att […]

Trasig taklucka

Blir svårt iom att hela glasluckan och delar[…]

Spolning av automatlåda

Aja men den kan väl lika gärna rasa f&ou[…]