Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ola311
Tjena. När ja har bilen igång och snurrar på hjulet till
färddatorn så kommer på parkerings värmare AV. Kan man ha de på
När man kör? Är de för att få upp värmen snabbare?
Eller de är inte bra att ha den på under färd??
Användarvisningsbild
av P210
Håller du inne "enter"knappen i det läget börjar det blinka "PÅ" och kan du starta värmaren manuellt.
Användbart om du inte haft värmaren programmerad och den själv inte tycker att det är läge för en autostart.
Användarvisningsbild
av apersson850
Ja, eller om du inte har den inställd på autostart alls. Autostartfunktionen sätter annars igång värmaren vid behov under körning, men den innebär också att om du upprepade gånger kör korta sträcker i kallt väder kommer värmaren att försöka starta och sen strax stanna igen titt och tätt. I bästa fall händer inget, men det är i alla fall ingen fördel för värmaren att den körs på det sättet. I sådana fall kan man här alltså manuellt starta värmaren de gånger man kör såpass långt att det är meningsfullt.

Inställningen för autostart kommer du inte åt när motorn startat. Den får du ändra innan du trycker på start, om du vill.

Fixade rubriken också.
av mattish
apersson850 skrev:Ja, eller om du inte har den inställd på autostart alls. Autostartfunktionen sätter annars igång värmaren vid behov under körning, men den innebär också att om du upprepade gånger kör korta sträcker i kallt väder kommer värmaren att försöka starta och sen strax stanna igen titt och tätt. I bästa fall händer inget, men det är i alla fall ingen fördel för värmaren att den körs på det sättet. I sådana fall kan man här alltså manuellt starta värmaren de gånger man kör såpass långt att det är meningsfullt.

Inställningen för autostart kommer du inte åt när motorn startat. Den får du ändra innan du trycker på start, om du vill.

Fixade rubriken också.
Fast bara i ditt inlägg ;) Håller med i övrigt ;)
av svedan
Fast om du sätter på värmaren manuellt och kör, så går den. När motorn är varm, får du gul varningslampa. Och medans du fibblar och undrar vad som är fel, så går värmaren i onödan. Då måste du stänga av den manuellt.
Blir inte motorn varm innan du är framme och stänger av motor, fortsätter värmaren att gå. Stananr väl efter totalt 30 minuter. Verkar vara omständligt! Bättre ha på "auto".
av mortimer
svedan skrev:Fast om du sätter på värmaren manuellt och kör, så går den. När motorn är varm, får du gul varningslampa. Och medans du fibblar och undrar vad som är fel, så går värmaren i onödan. Då måste du stänga av den manuellt.
Blir inte motorn varm innan du är framme och stänger av motor, fortsätter värmaren att gå. Stananr väl efter totalt 30 minuter. Verkar vara omständligt! Bättre ha på "auto".
Det var något nytt, att motorn indikerar att den är varm när man får gul varningslampa, Vart står detta i instr. boken ?
av svedan
Testa! Så på min. När jag satt på manuellt (typ kom på att jag ska dra om 10 min, trycker på fjärren) och kört 10 minuter så blir man halvchockad 1:a gången gul-lampan tändes. Vad nu då???
Sedan tryckte jag av på fjärren och allt frid och fröjd.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Njae gula lampan lyser så länge du har valt *Direktstart PÅ*, har väl inget att göra med motorns temp

Update: blir inte den bilen jag har länkat bl[…]

När byttes bränslefilter senast?

Stefans 968

Bra val. Det röda såg väldigt myck[…]

Vad ska jag köpa och varför?

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300[…]