Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Yaniz
gooose skrev:Dum fråga för somliga kanske men det är något som går inte in hos mej

Vad är du ute efter Yaniz...

//Gooose
Vad är det som inte går in?
av least
Saken är att Volvo vill inte att detta blir känt som ett faktiskt problem som "drabbar alla V70II", det är därför de är extremt generösa med goodwill och förlängd garanti.
Att en faktura är på 50 000 kr för motorbyte är inte samma pris som Volvo Cars betalar till verkstaden.
Sen tycker jag att det är rimligt att det finns en gräns både i tid och mil som man kan hålla Volvo Cars ansvarigt för detta konstruktionsfelet.

Skulle nog tro att de flesta bilmärken har konstruktionsfel, det som betyder något är hur tillverkaren hanterar felet gentemot bilägaren.
Användarvisningsbild
av RWD
Tycker nog att när följderna är så allvarliga som motorhaveri pga. att kamremmen går av/hoppar av så bör de hitta en lösning på det (det är ju en konstruktionsmiss, som förmodligen beror på otillräcklig testning under utvecklingen), om de nu ska ha en begränsad goodwill.
Fler tillverkare har ju problem med AC-kompressorer som skär/havererar men inte med lika allvarliga konsekvenser.
Yaniz skrev:
gooose skrev:Dum fråga för somliga kanske men det är något som går inte in hos mej

Vad är du ute efter Yaniz...

//Gooose
Vad är det som inte går in?
Förmodligen att du tror att det kan vara en skröna fast att flera bevisligen har råkat ut för detta. Eller tror du att de hittar på det som de skriver här?
av least
RWD skrev:Här är ett test som nämner problemet:

http://www.vibilagare.se/test/begbil/be ... nte-felfri
Men inte heller här nämns problemet som alltför omfattande:

"Men ett allvarligt fel gäller dieselmotorerna 2,4 D och D5. På några exemplar har generatorremmen hoppat av och orsakat motorhaveri. Det blir mycket dyrbart om garanti eller motorförsäkring inte täcker. Dessbättre är felet inte särskilt vanligt."

Statistiskt ovanligt fel, men hemskt för individen.

//Mikael
av Yaniz
least skrev:
RWD skrev:Här är ett test som nämner problemet:

http://www.vibilagare.se/test/begbil/be ... nte-felfri
Men inte heller här nämns problemet som alltför omfattande:

"Men ett allvarligt fel gäller dieselmotorerna 2,4 D och D5. På några exemplar har generatorremmen hoppat av och orsakat motorhaveri. Det blir mycket dyrbart om garanti eller motorförsäkring inte täcker. Dessbättre är felet inte särskilt vanligt."

Statistiskt ovanligt fel, men hemskt för individen.

//Mikael
Det är just detta jag inte får ihop: " Dessbättre är felet inte särskilt vanligt", enligt Vi Bilägare, men oerhört vanligt enligt detta forum. Här på forumet får man intrycket av att alla V70II med fem cylindrar förr eller senare drabbas inom 15.000 mil. Men jag lägger ner här; det är uppenbart att vi inte kommer längre i frågan.
Användarvisningsbild
av xerent
Volvoägare med problem är överrepresenterade på det här forumet, på samma sätt som sjuka människor är överrepresenterade på sjukhus och apotek :mrgreen:

Du har helt rätt i sak - tar man antalet drabbade bilar och ser till totala antalet bilar blir utfallet litet. Men sannolikheten att de som faktiskt drabbas skriver trådar och klagar på forumet och sprider skräck är stor. Sen späds det på med att det är en sån ohygglig kostnad i det fall det inträffar, vilket gör att folk är rädda för det trots att risken att drabbas är relativt liten.
av valln
Sceptic skrev:
valln skrev:Min jätteseriösa Volvomek kände också till problemet och menade att det var några årsmodeller där det var vanligast.
Vilka var årsmodellerna då?
valln skrev: På 2.5FT är problemet mindre förekommande, i allafall vad gäller forumrapporter.

Är det D5 som har större problem? Har för mig att en Volvomek nämnde den i sammanhanget med remmar men jag är osäker. Hur ofta ska remmarna bytas? Man får nog åka in på rem och kompressorkoll innan varje resa låter det som :cry:
Jag minns inte riktigt vilka årsmodeller som var problemet tyvärr.

En ide är att sammanställa alla forumiter som har varit registrerade och aktiva innan deras kamremshaveri och således exkludera forumiter som registrerade sig på forumet i samband med haveriet.
av Yaniz
xerent skrev:Volvoägare med problem är överrepresenterade på det här forumet, på samma sätt som sjuka människor är överrepresenterade på sjukhus och apotek :mrgreen:

Du har helt rätt i sak - tar man antalet drabbade bilar och ser till totala antalet bilar blir utfallet litet. Men sannolikheten att de som faktiskt drabbas skriver trådar och klagar på forumet och sprider skräck är stor. Sen späds det på med att det är en sån ohygglig kostnad i det fall det inträffar, vilket gör att folk är rädda för det trots att risken att drabbas är relativt liten.
Med största sannolikhet har du i din analys kommit mycket nära de faktiska förhållandena ... Skulle vara intressant att se resultatet av det valln föreslår.
Byta bromsok bak v50 d3 2012

Det brukar underlätta om man slackar vajrarna[…]

V60 CC svart list runt hjulhus

När jag kikar på bilder ser det ut som […]

EV[emoji[emoji[emoji638][emoji639][emoji[emoji6[e[…]

Avskavda kablar ?

Hittade dessa avskavda kablar idag i motorrummet p[…]