hawkeye6540 skrev:haft toppen hos en topplocksverkstad för helrenovering inkl. miraslipning etc
Då kanske det hade varit värt dom pengarna för nya hydrauliska tryckare också.
NilsO skrev:Enklast är specialverktyget 9995284,
Blev lite fundersam, det ser inte riktigt likadant ut på 16V motorn. Det kanske passar ändå, men fick denna text när jag "provbeställde"
ATTENTION: This part DOES NOT FIT to your selected car model: Volvo 740 (1989) 4-Doors B234F M46
Jag brukar göra så här, mutterdragare först. Går inte det, 4-ans växel, handbroms dragen + e.v en medhjälpare (som trampar på bromsen). ett hyfsat långt draghandtag. Går inte det heller, dra runt motorn med handtaget till hylsan tills handtaget ligger mot ramen. "Dutta till" med startmotorn, observera motorns rotationsriktning innan. Den brukar lossna direkt då. Var försiktig bara.
Tänk på det lilla remhjulet till kamremmen, det styrs av ett stift från remhjulet till balansremmen. Det är ganska lätt att få fel. Det satt fel på min (c:a en halv kugg) så det var delvis gjort ett nytt hål i aluminiumet och jag misstänker att det var därför min remskiva hade lossnat i vulkningen (obalans, vibrationer) Fick sätta upp hjulet i en fräs och fräsa upp hålet där det skulle vara.
hawkeye6540 skrev:motorvärmare som satt bakom grenröret och hade smält (kanske inte så konstigt på 26 år :D ).
Jag har förlängt värmeskyddsplåten så den går ner mellan grenröret och motorvärmaren, + har "lindat" en tunn plåt runt kopplingen till motorvärmaren för extra skydd och minska belastningen vi vibrationer. Sitter men en slangklamma, min smälte också.... :roll:
Mvh
Lennart