Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av volvobrasse
Hmm alltså jag har provat flera biler med backamera. Men upplever det som svårt att ser bra i dom. Förlitar mig ändå till slut mer på backsensorn + sidospeglarna. För min egen spelar det ingen större roll, tänker mer på lång sikt. När jag ska sälja bilen. Jag har en relativt billig V60 T3. Egentligen hade jag stannat på runt 289 000. Men sedan dök det ena efter det andra upp på bilen, någonstans måste jag dra gränsen. För oavsett vilken del eller paket man frågar om så är dom ju bra enligt någon :) Just nu ligger jag på 317 000 :) Det sista jag slängde på vad Driver support, det kommer jag definitivt ha kvar, men innan det hastighetsberoende servo.

Som jag tänker just nu är att just servon påverkar körglädjen mer än en backamera. Den används ju endast när man backar. Jag har klarat mig i 20 år innan :) Jag ser det mest som en potentiell lull-lull grej :) Och jag utesluter inte att jag helt plötsligt kommer på i efterhand att "fan att jag inte tog den". Beställer dom flesta här bilarna med denna alltså? Ingen av bilarna jag provade hos ÅF hade det, konstigt nog. Inget jag har tänkt på förrän nu.
av Petzzon
Tycker det är väldigt bra till vardags men absolut grymmast är det när man backar intill husvagnen, helt oslagbart att slippa gå ut flera gånger och titta eller att behöva be om hjälp.
av toast
På en xc60 med tonade rutor är den kanon. Bilen är hög och bred bak så i princip kan det stå en hel bil bakom som man inte ser. Jag tycker det är speciellt bra när man backar ut ur ett garage så man ser at det inte tex ställt sig något barn bakom bilen.
Användarvisningsbild
av volvobrasse
toast skrev:På en xc60 med tonade rutor är den kanon. Bilen är hög och bred bak så i princip kan det stå en hel bil bakom som man inte ser. Jag tycker det är speciellt bra när man backar ut ur ett garage så man ser at det inte tex ställt sig något barn bakom bilen.
Ska möjligtvis vara just det du antyder, min har ju också tonade rutor. Har ingen kolla på hur dålig sikt man har på en V60 med tonade rutor. På min V70 med tonade rutor var det dock inga problem. Men utgår ifrån att Volvo konstruerat en bil som skall kunna fungera utan :)

Just det med att backa ut och observera barn, det tycker jag backsensorn fixar galant samtidigt som man tittar i speglar.
Användarvisningsbild
av Kite
Man ser helt ok bakåt i V60n med speglarna, tonade rutor spelar inte så stor roll. Speglar + backsensorer räcker i de flesta fallen (Tillsammans med BLIS får man dessutom CTA, cross trafic alert, vilket fungerar bra).

Eftersom infotainment-skärmen är lite långsam vid uppstart så klagar vissa på att de i princip hunnit backa ur p-platsen innan skärmen kommit igång, så har man bråttom att backa ut är misstänker jag att det är lite frustrerande om man vill förlita sig på kameran. De tillfällen jag skulle uppskatta back-kamera är vid fickparkering. Tycker det kan vara lite klurigt att komma nära trottoarkanten om man är rädd om fälgarna och inte ser kanten ordentligt i speglarna (Kan vara att jag inte heller ännu lärt mig V60ns vändradie än).
av Rudolfs
volvobrasse skrev:Hmm alltså jag har provat flera biler med backamera. Men upplever det som svårt att ser bra i dom. Förlitar mig ändå till slut mer på backsensorn + sidospeglarna. För min egen spelar det ingen större roll, tänker mer på lång sikt. När jag ska sälja bilen. Jag har en relativt billig V60 T3. Egentligen hade jag stannat på runt 289 000. Men sedan dök det ena efter det andra upp på bilen, någonstans måste jag dra gränsen. För oavsett vilken del eller paket man frågar om så är dom ju bra enligt någon :) Just nu ligger jag på 317 000 :) Det sista jag slängde på vad Driver support, det kommer jag definitivt ha kvar, men innan det hastighetsberoende servo.

Som jag tänker just nu är att just servon påverkar körglädjen mer än en backamera. Den används ju endast när man backar. Jag har klarat mig i 20 år innan :) Jag ser det mest som en potentiell lull-lull grej :) Och jag utesluter inte att jag helt plötsligt kommer på i efterhand att "fan att jag inte tog den". Beställer dom flesta här bilarna med denna alltså? Ingen av bilarna jag provade hos ÅF hade det, konstigt nog. Inget jag har tänkt på förrän nu.
Jag har inte beställt det till min bil, Jag klarar mig bra på P sensorerna både fram o bak istället. Kameran tycker jag precis som någon annan sa, Att man ser lite dåligt i dem fortfarande.
Användarvisningsbild
av volvobrasse
Kite skrev:Man ser helt ok bakåt i V60n med speglarna, tonade rutor spelar inte så stor roll. Speglar + backsensorer räcker i de flesta fallen (Tillsammans med BLIS får man dessutom CTA, cross trafic alert, vilket fungerar bra).

Eftersom infotainment-skärmen är lite långsam vid uppstart så klagar vissa på att de i princip hunnit backa ur p-platsen innan skärmen kommit igång, så har man bråttom att backa ut är misstänker jag att det är lite frustrerande om man vill förlita sig på kameran. De tillfällen jag skulle uppskatta back-kamera är vid fickparkering. Tycker det kan vara lite klurigt att komma nära trottoarkanten om man är rädd om fälgarna och inte ser kanten ordentligt i speglarna (Kan vara att jag inte heller ännu lärt mig V60ns vändradie än).
Valde du till kameran Kite?

Egentligen skulle jag vilja ha sensorer fram. Problemet är dock att sensorerna back ingår ju i teknikpaketet. Men om jag ska få fram så fattar jag detsom att jag måste punga ut med 6 000 (dvs det blir som att köpa bak igen)? Eller så är jag förvirrad.
av Ronne
Jag har beställt kamera till min s60 , tycker det verkar kanon plus att man slipper en tom knapp i panelen.
Användarvisningsbild
av volvobrasse
Ronne skrev:Jag har beställt kamera till min s60 , tycker det verkar kanon plus att man slipper en tom knapp i panelen.
Tom knapp? Exempel? :)
Katalysator...

Hej! På min 945 Turbo - 97 så har f&ou[…]

Tjenare, Jag har en V70 -08 där gummilisten […]

Letade efter skramlande ljud under bilen. Kommer t[…]

Motorn har säkert lossnat från oket, ha[…]