Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Var inne med min bil för ett par veckor sedan då bränslepumpen hade börjat låta högt. När bilen var på verkstaden så tog man isär kardanaxeln till bakhjulen för att komma åt. När jag körde bilen i helgen (har inte kört sedan den var på verkstaden) så luktade det bränt och rök från bakaxeln. Det visade sig att här mekanikern satte tillbaka kardanen igen och drog fast den så kom det ut en del fett och detta kom på bl a avgasröret.

Min fråga är om det fettet inte behövs i lagret på kardan?? Enligt verkstaden så finns det mycket fett kvar, men tror ju inte volvo från början lägger på för mycket fett? Och vad händer om det skär? Men det var inga problem sa dom?

Vad göra?

Tacksam för hjälp!
Händer det något så har du ju verkstan att skylla på då ju de haft isär kardanen. Klart det kommer ut fett, det är en knut. Det går inte att lägga exakt precis så mycket det skall va, man lägger/trycker alltid i för mycket. Kan va lite på någon nippel som slungats iväg när kardanen snurrar.
poseidon skrev:Händer det något så har du ju verkstan att skylla på då ju de haft isär kardanen. Klart det kommer ut fett, det är en knut. Det går inte att lägga exakt precis så mycket det skall va, man lägger/trycker alltid i för mycket. Kan va lite på någon nippel som slungats iväg när kardanen snurrar.
Problemet är bara det att han inte har lagt på något fett!!!!
thorella skrev:
Rudolfs skrev:När man tar isär det så kan det läcka ut lite fett.
Men det gör inget om det inte fylls på?
Säger volvo det så be dem notera att du varit inne o påpekat detta. Går det åt helvete med bilen så finns notisen, alltså verkstaden fel som dem får ta på sig.

Letade efter skramlande ljud under bilen. Kommer t[…]

Motorn har säkert lossnat från oket, ha[…]

Vevlager v50 1.8f

Mors. Jag håller på och renoverar en f[…]

Yes det ingick på vparts! Dock ej lås